Allveearheoloogid, kes 1942. aasta suvel Midway merelahingu järel uppunud USS Yorktowni vrakki uurisid, on väidetavalt koguni avalikkuse käest nõu ja arvamust küsinud. Asi on selles, et mingil seletamatul põhjusel on lennukikandja pardal sõiduauto, ja miks see seal on, seda merendusajaloolased selgitada ei oska.

- Foto: NOAA Ocean Exploration
Auto mark ja mudel on küll kindlaks tehtud, aga muud sellega seotud asjaolud püsivad kuuldavasti endiselt salapärastena.
USS Yorktown (CV-5) võeti teenistusse 1937. aasta septembris ja uppus pärast seda, kui oli 4.-7. juunil toimunud Midway lahingus Jaapani lennukite rünnakute läbi rängalt kahjustada saanud. Laev oli varustatud 24 Oerlikoni 20mm kahuriga ja võttis pardale 90 lennukit. Nüüd selgus vrakki uurides, et laeva pardal oli ka üks sõiduauto - 1940–41 aastakäigu musta kerega Ford Super Deluxe (selle puidust küljepaneelide järgi oli mudeli hüüdnimi oli Woody. Wood on ingl k puit).
Avastuse tegid USA riikliku ookeani- ja atmosfäärivalitsuse ehk NOAA (National Oceanic and Atmospheric Administration) ookeaniuuringute osakonna töötajad. Nood saatsid kaugjuhitava allveeroboti paar nädalat tagasi USS Yorktowni vrakki (mis asub ligikaudu 1600 kilomeetri kaugusel Honolulust mere põhjas) uurima.
Vraki avastas 1998. aastal Robert Ballard (tuntud kui Titanicu vraki avastaja), kes tegi toona ka esialgsed fotod. Ballard leidis, et USS Yorktowni vrakk oli üllatavalt hästi säilinud. 2023. aastal toimus põhjalikum uurimismissioon. Seega oli laevast juba üsna hea ülevaade isegi enne seda, kui NOAA nüüd oma kaamera vee alla saatis. Ent auto leiti kõigile üllatuseks alles praegu, ja küsimus, mis kõigi kaamerapildi vaatajate peadesse kerkis, oli – miks? Miks oli lahingusse saadetud lennukikandja pardal sõiduauto?

- Foto: NOAA Ocean Exploration
USS Yorktown sai Midway lahingus rängalt kannatada ja ei olnud võimeline enam liikuma. Laeva peatset põhja minekut eeldades käskis kapten Elliott Buckmaster aluse maha jätta. Yorktown aga trotsis eeldusi ja püsis veepinnal terve ööpäeva. Seepeale otsustati laev päästa, ja et see kreenist välja saada, asus laevale saadetud päästemeeskond aluse massi vähendama ja kahureid ning lennukeid üle parda lükkama. Ka vett pumbati laeva sisemusest tublisti välja. Ent siis saabus Jaapani allveelaev, mida ettevõtmist turvanud ameeriklaste hävitajad ei märganud, ja see tulistas USS Yorktowni pihta neli torpeedot, mis määrasid lennukikandja saatuse. Täiendavad tabamused saanud laev püsis veel üle öö veepinnal, ent uppus järgmise päeva ehk 7. juuni hommikul.

- USS Yorktown 4. juunil 1942 Midway lahingus torpeedotabamuse saamise hetkel. (Wikimedia Commons, US Navy)
Kuid isegi teades päästemeeskonna tegevusest, oli NOAA endiselt segaduses auto kui sellise eksistentsi üle laeval. “Yorktowni päästemeeskond töötas väsimatult, et lükata üle parda õhutõrjerelvad ja lennukid, et kahandada laeva kreeni,“ vahendas
Popular Mechanics NOAA ametnikke. ”Aga miks jätsid nad pardale auto, mida oleks saanud kõige lihtsama vaevaga üle parda lükata?“
Kelle Ford Woody oli Yorktowni pardall? Miks see seal oli? Ja miks see laevaga koos põhja läks? Need ja paljud teised küsimused illustreerivad tõika, et Teise maailmasõja ajaloos on endiselt palju salapärast.

- Foto: NOAA Ocean Exploration
See teema pakub huvi? Hakka neid märksõnu jälgima ja saad alati teavituse, kui sel teemal ilmub midagi uut!