• ST
  • 05.09.25, 09:13

Puitviimistlus ja nahksisustus ei ahvatle – autojuhid ootavad sõidukitelt üha enam keskkonnasõbralikkust

Kestlikkus ja ökoloogilisem jalajälg on jõudnud ka autotööstusesse, kus üha enam tootjaid loodussõbralikke materjale kasutama hakanud on. Kui palju mõjutab see sõidukit hankides ostjat ja kas keskkonnasäästlikud materjalid on praktilised ning kvaliteetsed, säilitades seejuures ka sõidukvaliteedi ning –mugavuse?
Kia elektriline kontseptauto EV2 ühendab kasutajakeskse disaini ja materjalide uuendused, luues nägemuse Kia tuleviku interjööridest.
  • Kia elektriline kontseptauto EV2 ühendab kasutajakeskse disaini ja materjalide uuendused, luues nägemuse Kia tuleviku interjööridest.
Kui varem seostati luksuslikku autot naturaalse nahkpolstri, puitdekooride ja läikivate metallaktsentidega, siis täna on olukord muutunud ning üha rohkem autojuhte hindab lisaks ilule ja mugavusele ka keskkonnaalast vastutust.
Hõlpsalt taaskasutatavad kangad, taaskasutatud toorainest toodetud kiud ja taastuvatest ressurssidest loodud materjalid ületavad oma väga heade ja vastupidavate omaduste poolest sageli varem kasutatud luksuslikku nahka. Üha rohkem tootjaid järgib seda teed ja uuringud kinnitavad, et tarbijad toetavad loodussõbralikku suunda – see on autovalikut tehes iga päevaga üha olulisemaks saamas.
2024. aastal läbiviidud uuring Euroopa autoostjate seas näitab, et üle 65% tarbijatest hindab sõiduki valikul keskkonnaaspekte.

Keskkonnasäästlik, ent vastupidav ja kvaliteetne

Keskkonnasäästlikkuse kasuks räägivad ka populaarsete automudelite varustuskirjeldused. Näiteks on uuendatud Kia Sportage Crossoveri interjööris lisaks elegantsile tajuda tugevalt just jätkusuutlikkust. Mudeli polster on valmistatud taaskasutatud polüetüleentereftalaadist (PET-plastist) ja armatuurlaual on kasutatud biolagunevaid materjale, kaotamata seejuures esteetilist atraktiivsust ja mugavust.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Hiljuti turule tulnud elektriautos Mini Aceman on tootja aga nahast ja kroomist täielikult loobunud: salongis on kasutatud vegankangaid ning viimistlus on värvitud, mitte kroomitud. Elektriauto Renault 5 sisemusest leidub samuti tavaplasti asemel bioplastist valmistatud detaile ning taaskasutatud paberist komponente. Ka teised tuntud tootjad nagu Audi ja Mercedes-Benz katsetavad oma luksuslikumates mudelites julgelt keskkonnasõbralike materjalidega.
Deloitte’i 2024. aastal läbiviidud uuring Euroopa autoostjate seas näitab, et üle 65% tarbijatest hindab sõiduki valikul keskkonnaaspekte. Allahindlust aga kvaliteedis ei tehta ehk kriteeriumid loodussõbralikule materjalile on kõrged – see peab olema väga hea kvaliteediga, vastupidav, praktiline ja lihtsasti hooldatav.

Jätkusuutlikkus olgu eesmärk, mitte ühekordne žest

“Leedu aasta auto” žürii liikme Justas Lengvinase sõnul on oluline eristada tõelist jätkusuutlikkust sümboolsetest žestidest.“On ettevõtteid, kelle jaoks jätkusuutlikkus on siiras eesmärk. Väliselt on raske aru saada, kuidas asjad tegelikult on, kuid jälgides pikemalt erinevate ettevõtte tegevusi, saab see selgeks. Kui autotootjad järgivad jätkusuutlikkust siirast veendumusest, märkavad ja hindavad ostjad seda kindlasti,” usub Lengvinas. “Jätkusuutlikud materjalid võivad kindlasti panna tarbijaid eelistama ühte autot teisele, kuid nagu öeldud – kvaliteet siinkohal kannatada ei tohi ehk kvaliteet ei saa olla tavapärasest kehvem,” rõhutab ta.

Mugavus ja praktilisus on endiselt olulised

Uue auto valimisel tuleks lisaks keskkonnasõbralike materjalide kasutamisele mõelda ka nende hooldusele, vastupidavusele ning kulumiskindlusele. Näiteks ei jää eelmainitud Sportage mudeli taaskasutatud plastkomponendid vastupidavuse poolest traditsioonilistele viimistlusmaterjalidele sugugi alla ning neid on kerge puhastada.
Positiivset kasutajakogemust täiendab nutikalt läbimõeldud öko- ja praktilisuse sümbioos. Tootjad, kes ei suuda uute säästlike trendidega sammu pidada, võivad riskida olulise turuosa kaotamisega. “Jätkusuutlikkus ei tähenda jäätmetest valmistatud ühekordselt kasutatavate materjalide kasutamist, mis ruttu lagunevad. See tähendab tänases maailmas väga head ja kõrget kvaliteeti, mille kasutamist on näha juba paljudes tööstussektorites,” sõnab Lengvinas.

Mida soovitakse? Kvaliteetseid info- ja meelelahutusüsteeme ning panoraamvaatesüsteeme

Kestlikkuse kõrval ei saa aga kuidagi kahaneda teised mugavaks sõiduks olulised tegurid. Crossoverite maailmas on needki nõuded täidetud – kompaktsed, ent ökoloogilised linnamaasturid pakuvad jätkuvalt avarust ja mahukaid pakiruume esemete transportimiseks. Näiteks Toyota RAV4 pakiruum mahutab 580 liitrit, Honda CR-V-l 587 liitrit ja Kia Sportage'il koguni 591 liitrit. Mugava salongi eelduseks on kõrgkvaliteetsed info- ja meelelahutussüsteemid, mis töötavad sujuvalt ja kiiresti digitaalsete ekraanide kaudu. Ekraanid muutuvad pidevalt suuremaks, muutes kasutajate jaoks teabe selge ja nähtava vastuvõtmise üha mugavamaks. Nii on Honda CR-V varustatud 10,2-tollise digitaalse näidikupaneeli ja 9-tollise keskse puutetundliku ekraaniga. Toyota RAV4 kasutab 10,5-tollist keskset ekraani ja 7- või 12,3-tollist juhiekraani. Selle aasta Kia Sportage paistab silma kahe 12,3-tollise ekraaniga panoraamvaatesüsteemiga.
  • Kia elektrilises EV2 kontseptautos on kasutatud materjale nagu tselluloos, seeneniidistiku baasil kasvatatud materjalid ja linakiudbiokomposiidid. Materjalid on loodud vastupidavaks ja toetavad ringmajandust.

Seotud lood

Tehnoloogia

Ajalugu

Loomariik

Taimed

Füüsika

Sinu keha

Suured teadlased

Tagasi Imeline Teadus esilehele