Peaaegu 300 noore täiskasvanuga tehtud sotsiaalmeedia kasutamise alane katse tõi mõneti ootamatuid tulemusi. Kui katses osalejad loobusid sotsiaalmeediast, siis tulemusena nende üldine ekraaniaeg hoopis suurenes. Samas paranesid paastu ajal osalejate vaimse tervise näitajad.
StudyFinds kirjutab, et USA-s Bostonis asuva Beth Israeli meditsiinikeskuse teadlased jälgisid katse raames 295 noort täiskasvanut, kes loobusid nädalaks Facebookist, Instagramist, Snapchatist, TikTokist ja X-ist. Nutitelefonidest endist inimesed siiski täielikult lahti ütlema ei pidanud. Paastust kinni pidamine jäi inimeste enda vastutada. Teadlased monitoorisid katses osalenute nutiseadmeid, et näha, mida osalejad sotsiaalmeedia kasutamise asemel tegid.
Peamiste tulemustena selgus, et kuigi katses osalejad vähendasid sotsiaalmeedia kasutamist umbes 9 tunni võrra nädalas, suurenes nende päevane ekraaniaeg keskmiselt - tõsi, väga vähe, vaid 15 sekundi võrra. Huvitava detailina selgus, et osalejad veetsid ka varasemast rohkem aega kodus - iga päev keskmiselt 43 minutit enam. Sotsiaalmeediapaastul oli hea mõju vaimsele tervisele: depressiooni nähud vähenesid 25%, ärevuse omad 16% ja unetus 14% võrra paastunädala jooksul. Kuid üksildustundes muutusi ei nähtud.
Mis on vast uuringu tulemustest olulisim, on see, et noored täiskasvanud, kes nädalaks sotsiaalmeediast loobusid, ei asendanud skrollimist-svaipimist täiesti telefonivaba tegevuse, näiteks matkamise või lugemisega. Nad lihtsalt leidsid muid viise oma nutiseadme kasutamiseks. Seega ei too sotsiaalmeediarakenduste eemaldamine automaatselt kaasa tervislikumat digikäitumist ega veeda inimene kohe rohkem aega õues. Tulemused seavad kahtluse alla levinud arusaama, et digipaast viib loomupäraselt suurema hulga selliste tegevusteni, mille puhul inimene ei ole netti ühendatud.
Artikkel jätkub pärast reklaami
Uuringust, mis avaldati teadusajakirjas
JAMA Network Open, ilmnes ka see, et kõiki sotsiaalmeediaplatvorme polnud ühtviisi lihtne maha jätta. Umbes 68% osalejatest kasutas Instagrami paastu ajal edasi, 49% jätkas Snapchati avamist. Seevastu umbes 64% vähendas TikToki kasutamist ja kõrgeimad loobumisprotsendid olid Facebookil (73%) ja X-il (82%).
See näitab ilmekalt, miks teatud rakendused hoiavad noori täiskasvanuid tugevamini enda küljes. Instagram ja Snapchat keskenduvad otsesele suhtlusele sõpradega ning järjestuste või pidevate vestluste hoidmisele. TikTok pakub passiivsemat meelelahutust, mida on lihtsam muude sisuvormidega asendada.
Uuring ei suutnud täpselt kindlaks teha, millega täideti sotsiaalmeediast loobumise tõttu tekkinud ajavaakum. Võimalik, et osalejad pöördusid oma telefonikasutuses voogedastuse, mobiilimängude, sõnumirakenduste või muu säärase poole. Teadlastel oli ligipääs suhtlusmustritele, telefoni aktiivsuse põhjal hinnatud uneharjumustele ja GPS-põhisele liikumisele, kuid nad ei täheldanud paastunädalal muid märkimisväärseid käitumuslikke muutusi.
Uuringus osalejad olid valdavalt naised (74%), üliõpilased (77%) ja iPhone’i kasutajad (90%), mis piirab tulemuste üldistatavust teistele rühmadele.
See teema pakub huvi? Hakka neid märksõnu jälgima ja saad alati teavituse, kui sel teemal ilmub midagi uut!