Uus teleskoop avastas määratu tähevabriku

2022. aastal tööd alustanud James Webbi kosmoseteleskoop annab meile võimaluse saada Orioni udukogu sisemusest seninägemata detailseid pilte. See, mis kaugest kosmilisest udust vastu vaatab, on otsesõnu täiesti fantastiline.

© NASA, ESA, CSA, Data reduction and analysis : PDRs4All ERS Team; graphical processing S. Fuenmayor

KAREN GRUBBE

1. MÄRTS 2023

Orioni udu võib kirjeldada kui hõõguvat tolmu- ja gaasipilve, mille läbimõõt on vähemalt 24 valgusaastat ja milles paikneb sadu äsja tekkinud tähti. See asub Maast ainult 1350 valgusaasta kaugusel, olles nii lähim meile teadaolev udukogu. Seda kosmilist piirkonda võib ehk võrrelda tähtsa katselaborina, sest seal toimuvat vaadeldes võime me mõista, kuidas uued tähed sünnivad. Samas, ehkki astronoomid on udukogust teadnud selle avastamisest saadik (see toimus 1610. aastal), on udukogu siiski mõne oma saladuse kiivalt endale hoidnud. Kauaks see enam nii ei jää.

2022. aastal tööd alustanud võimas James Webbi kosmoseteleskoop on suunanud nüüd oma pilgu tähevabriku sisemusse ja saanud sealt ühe niisuguse ülesvõtte, mida astronoomid peavad kosmose­vaatluse ajaloo teravaimaks ja detailirikkaimaks.

Imeline Teadus on Skandinaavia suurim populaarteaduslik ajakiri. Ilmume lisaks Eestile ka Rootsis, Taanis, Norras, Soomes, Islandil, Lätis, Leedus ja Hollandis.

LOGI SISSE kui juba tellid!

Kingitus väärtusega 53€!

Telli Imeline Teadus kuumaksega 10,95€ ja saad 53 eurot väärt kingituse!

• Uudised sinu telefonis/arvutis iga päev