Dinosaurused naasevad uue ilmega

Illustratsioon: SHUTTERSTOCK

Ligikaudu kolmkümmend aastat pärast seda, kui dinosaurused kinolinal oma žanri kõige kuulsamas filmis „Juuraajastu park“ (1993) ellu ärkasid, on need eelajaloolised mürakad taas vaatajate ees. Sarja esimese filmi tootmise ajal polnud veel kellelgi aimu, et dinosaurustel olid seljas suled. Vahepeal on paleontoloogid aga palju teadmisi juurde saanud ja uusimas filmis on esimest korda sulisrüüs saurused. Vaatame selles loos, kuidas teadlaste ettekujutus erinevate dinosauruste välimusest aja jooksul muutunud on.

Hiiglaslikku kiskjat on mitu korda ümber vormitud

2012. aastal leidsid teadlased Tyrannosaurus rex’i sugulase Yutyrannus huali kivistise. See loom oli pealaest jalataldadeni kaetud sulgedega. Avastuse järel kerkis üles küsimus, kas ka T. rex’il võisid olla seljas suled. 2017. aastal näitas üks leitud fossiilne naha jäljend, et selle suure kiskja keha oli siiski peamiselt kaetud soomustega.

Hiiglaslik jaanalind sai küüru selga

Üle 40 aasta tundsid teadlased Deinocheirus mirificust’t üksnes tema 2,4 meetri pikkuste esijäsemete järgi. Teadlased oletasid nende põhjal, et see loom pidi kuuluma välimuse poolest jaanalinde meenutavate dinosauruste hulka, aga midagi muud nad tema kohta eriti ei teadnud. 2014. aastal leidsid teadlased ka looma teiste kehaosade kivistisi. Tuli välja, et tal oli olnud veider hambutu kolju ning seljas suur küür.

Loe dinosauruste kohta lähemalt septembri Imelisest Teadusest ja vaata pilte juurde!