Malm ja dünamiit aitasid viia liikluse maa alla

Maailma praegu pikim raudteetunnel viib läbi Alpide. 57 km pikkune Gotthardi tunnel on kõigiti turvaline. Alles paarsada aastat tagasi oli sellise tunneli ehitamine peaaegu ilmvõimatu ülesanne.

Vaade vedurijuhi kabiinist maailma pikimale, Gotthardi raudteetunnelile. Foto: Wikipedia Commons.   

On 1828. aasta 12. jaanuar. Rühm töölisi on Londonis Thamesi jõe alt tunnelit läbi kaevates täies hoos, kui äkki tekib käigu lakke auk. Londoni põhja- ja lõunaosa ühendama pidanud 396 meetri pikkuse tunneli kaevamistööd seiskuvad järsult.

Noor insener Isambard Kingdom Brunel on parasjagu abis oma isal Marc Isambard Brunelil, kes on projekti peainsener. Kui vesi tunnelisse pahisema hakkab, tuleb tükk puitu tunneliseina kindlustanud kilbist lahti ja Isambardi jalg jääb selle alla kinni. Käik täitub imekiiresti veega ning kõik tuled kustuvad. Pilkases pimeduses hakkab tunnel kiiresti veega täituma ja sadakond meest peavad võitlema ellu jäämise nimel.

Brunel saab hädavaevu oma jala lahti ning pageb veemasside eest, õieti osutuvad need küll ta päästjaks, sest tunnelis hoogu koguv laine tõuseb lõpuks mööda maa alla viivat šahti üles ja toob Isambardi vigastatud keha maapinnale. Hoolimata murtud jalaluust ning rasketest sisemistest vigastustest pääseb 21aastane insener eluga. Kõigil ei vea siiski samamoodi. Õnnetus nõuab kuue töölise elu.

Imeline Teadus
Imeline Teadus on Skandinaavia suurim populaarteaduslik ajakiri
Ajakiri ilmub ühe korra kuus, iga kuu alguses.

Thamesi jõe alune tunnel avati lõpuks alles 1843. aastal ning seda peetakse üheks 19. sajandi inseneeria suuremaks meistriteoseks. Tegu oli maailma esimese edukalt valminud tunneliga, mis läheb laevatatava jõe alt läbi.

Tööd ei läinud sugugi libedasti – veel neljal korral kimbutasid ehitajaid üleujutused, samuti kahjutuli ja gaasilekked. Valmis see ometi sai ning Thamesi tunnel oli ees­kujuks tunneliehitajatele kõikjal maailmas.

Teiste hulgas võivad Brunel vanemat ja tema leiutatud läbinduskilpi tänada ka läbi Alpide viiva 57 kilomeetri pikkuse Gotthardi raudteetunneli insenerid. See on maailma pikim raudteetunnel.

Isambard Kingdom Brunelist sai tööstus­revolutsiooni üks tähtsamaid insenere. Ka ta isa, Prantsusmaalt pärit Marc Isambard Brunel oli hea insener, ehkki poja kuulsus on tänaseks tema oma varjutanud. Mõlemat peetakse siiski pioneerideks, kes töötasid välja uusi tehno­loogiaid, mis võimaldasid kaevata tunneleid mägedest või ka jõgede alt läbi.

Marc Brunel sai aru, et ülesanne kaevata selline tunnel, mille lagi on ainult paar meetrit jõepõhjast allpool, nõuab täiesti uudset tehnoloogilist lahendust, mis veemasse eemal hoiaks.

Loe suurte tunnelite ehitamise ajaloost lähemalt jaanuari Imelisest Teadusest!

Jaga lugu:
Klienditeenindus
KlienditeenindusVana-Lõuna 39/1, 19094 TallinnTel: 667 0099 (tööpäeviti 9–17)
Rain Väät
Rain VäätVastutav väljaandjaTel: 667 0044
Madis Aesma
Madis AesmaToimetajaTel:
Kairi Kalmann
Kairi KalmannDisainerTel:
Piret Pihlak
Piret PihlakKeeletoimetajaTel:
Sirle Kübar
Sirle KübarReklaamimüügi projektijuhtTel: 56845555