Madal käik säästab ratturi jalgu

Kiire väntamine säästab kõige tugevamaid lihaskiude.   Foto: Shutterstock

Jaapani teadlased avastasid, et ratturil ei tasu põlata mada­lamaid ehk aeglasemaid käike.

Nendega sõites tuleb pedaale vändata küll kiiremini, kuid samas on see ikkagi kergem. 80–90 vändapööret minutis mõjub lihastele säästvamalt kui 50 pööret minutis. Asi selles, et suurem pöördesagedus aktivee­rib nn aeg­lased ehk I tüübi lihas­kiud, mis on vastupidavamad. See säästab kiireid ehk II tüübi kiude, mis suudavad vallandada suurt, lausa plahvatuslikku võimsust, kuid väsivad kiiresti.

Ka grupisõit on omaette teadus. Ees liikuva ratturi „tuules“ sõitmine on mõistagi kergem kui grupi juhtimine, ent isegi juhtrattur kogeb 3,1% väiksemat õhutakistust kui üksin­da sõitev rattur. Juhtratturi taha rivis­tunud ratturid tõstavad pisut tema taga paikneva õhu rõhku, seega pole õhurõhu vahe juhtratturi ees ja taga nii suur. Katsed tuuletunnelis on näidanud, et vähemalt kuueliikmelistes gruppides on parimas olukorras eelviimane rattur: tema eessõitjad vähendavad tuuletakistust, tagasõitja ei lase aga turbulentsusel tekkida.

Loe juulikuu Imelisest Teadusest lähemalt, milliseid teaduslikke nippe kasutavad Tour de France`il võistlevad tippratturid. 

Jaga lugu:
Seotud lood
Klienditeenindus
KlienditeenindusVana-Lõuna 39/1, 19094 TallinnTel: 667 0099 (tööpäeviti 9–17)
Rain Väät
Rain VäätVastutav väljaandjaTel: 667 0044
Madis Aesma
Madis AesmaToimetajaTel:
Kairi Kalmann
Kairi KalmannDisainerTel:
Piret Pihlak
Piret PihlakKeeletoimetajaTel:
Robin Tiits
Robin TiitsReklaamimüükTel: 528 3657