Jupiteri kuu Europa ookean sarnaneb koostiselt Maa ookeanidega

Europa pragulise jääkihi all usutakse asuvat soolase veega ookean.  Foto: NASA

Jupiteri kaaslase Europa jäise pinna all asuv ookean meenutab oma keemilise koostise poolest maiseid ookeane.

Jupiteri kuu Europa on kaetud paksu jääkoorikuga, mille all usutakse loksuvat soolase veega ookean. NASA Jet Propulsion Laboratory teadlased katsusid välja selgitada, milline on vesiniku ja hapniku vahekord Europal ja mil määral neid aineid erinevate mittevulkaaniliste protsesside tulemusena juurde tekib. Näiteks vesinikku sigineb juurde siis, kui vesi reageerib kaljuse merepõhja sügavates pragudes erinevate mineraalidega. Hapnikku võib aga Europa jääkoorikus tekitada Jupiterilt ja avakosmosest lähtuv kiirgus, mis lõhub veemolekule. Seejärel jõuab vabanenud hapnik jääkihist ka ookeanivette.

Vesinikku tekib ookeani juurde merepõhja kaljudest, hapnikku toodab aga jääkihti tabav radiatsioon.  Foto: NASA

Selgus, et Europa ookean sarnaneb selles osas Maa ookeanidega: hapnikku tekib juurde umbes kümme korda rohkem kui vesinikku. Meie meresid meenutav koostis suurendab lootust, et Europa ookeanis võib leiduda ka elu.

Seotud lood