Gröönimaalt leiti jääaja meteoori jälgi

Arktilisse piirkonda langenud meteoor pikendas ameerika teadlaste hinnangul jääaega kümne sajandi võrra.   Foto: Claus Lunau

Võimas meteoriiditabamus pikendas tõenäoliselt viimast jääaega 1000 aasta võrra. Nii väidavad USA Harvardi ülikooli teadlased, kelle hinnangul paiskus Gröönimaa jääkilbi sisse ligi 13 000 aastat tagasi võimas meteoor.

Gröönimaa mandrijääst võetud puursüdamike analüüs näitab USA Harvardi ülikooli teadlaste sõnul, et Maa oli 12 900 aastat tagasi jääajast väljumas, kui jääkilpi sööstis üks meteoor.

Tabamus paiskas atmosfääri tolmu, meredesse voolas jääkülma sulamisvett ja Maa sattus tagasi “sügavkülmikusse”. Selle tagajärjed olid surmavad nii mammutitele kui ka varastele arktilistele küttidele, nagu Clovise kultuuri inimesed.

10 890. aastasse eKr dateeritud puursüdamikest leidsid teadlased tavapärasest 100 korda rohkem plaatina. See viitab külalisele kosmosest. Ka varasemad leiud Ameerika järvede setetest viitavad meteoriiditabamusele. Nüüd hakkavad teadlased lähemale jõudma tabamiskoha väljaselgitamisele.

Seotud lood