Linnutee ja Andromeeda põrkuvad

Teadaolevalt põrkab meie kodugalaktika Linnutee kauges tulevikus kokku Andromeeda galaktikaga. Kuidas toimub kokkupõrge kahe nii suure galaktika vahel ning mis siis juhtub?

2012. aastal jõudsid astronoomid kindlale veendumusele, et Andromeeda galaktika ja Linnutee on kokkupõrkekursil. See peaks toimuma umbkaudu nelja miljardi aasta pärast.

Kokkupõrkest kujuneb kahe hiiu kohtumine. Andromeeda galaktikas on ligi triljon tähte, üle kahe korra rohkem kui Linnutee kuni 400 miljardit tähte. Galaktikate tähtede vahemaa on nii suur, et nendevahelised otsesed kokkupõrked on ebatõenäolised. Kokku ei põrkagi tähed, vaid hoopis gaasipilved. See käivitab uues tekkinud supergalaktikas, mis on saanud juba nime Milkomeda, meeletu uute tähtede tekkimise.

Päikesesüsteemi jaoks on eriline tähtsus Milkomeda tugeval gravitatsiooniväljal. Oht, et supergalaktika heidab Päikese keskmest kaugemale, on umbes 50 protsenti. Lisaks on olemas oht, et Päike heidetakse uuest supergalaktikast täiesti välja ja see lõpetab oma päevad galaktikatevahelises suures tühjuses. Sellise stsenaariumi risk on siiski vaid 12 protsenti.

Kokkupõrge ei oma Maa jaoks erilist tähtsust, kuna selleks ajaks on meie koduplaneet nagunii elamiskõlbmatu. Nelja miljardi aasta pärast on Maa temperatuur üle 300 kraadi, sest Päikese kiirgus on järk-järgult suurenenud. Sinised mered on ammu ära keenud ja alles on jäänud vaid elutu kõrb ja mõned soolatasandikud, mis markeerivad kunagiste merede asukohta.

Seotud lood