Ürgmagnetism klõpsas ilmaruumis tule põlema

Astrofüüsikud on asunud universumi peaaegu vaakumilähedasest absoluutsest tühjusest otsima imenõrgukesi magnetilisi jõude. Kui need on olemas, pidid need tekkima juba Suure Paugu käigus. Ürgmagnetism võib olla ka põhjus, miks süttisid esimesed tähed.

© Shutterstock & Lotte Fredslund

ROLF HAUGAARD NIELSEN

1. DETSEMBER 2022

Magnetväljad on silmale nähtamatud, aga ümbritsevad meid igal pool. Need ümbritsevad su laualambi elektrijuhet, lähtuvad mobiiltelefoni akust ja ka maapinnast, mis laiub su jalge all. Magnet­väljad tekivad liikuvaist elektrilaenguist. Elektrijuhtmes ja mobiil­telefonis on selleks elektronide liikumine elektriahelas. Maale annab magnetvälja sularauamassi pöörlemine tuumas. Tähtede, näiteks meie enda Päikese, magnetvälja tekitavad plasma liikumised.

Taevakehade magnetväljad ulatuvad kaugele kosmosesse. Need nähtamatud jõujooned küündivad tähelt tähele kogu meie galaktikas, ent veel suuremad magnet­­väljad on galaktikate vahel hiiglaslikes galaktikaparvedes ja -rühmades.

Imeline Teadus on Skandinaavia suurim populaarteaduslik ajakiri. Ilmume lisaks Eestile ka Rootsis, Taanis, Norras, Soomes, Islandil, Lätis, Leedus ja Hollandis.

LOGI SISSE kui juba tellid!

Kingitus väärtusega 53€!

Telli Imeline Teadus kuumaksega 10,95€ ja saad 53 eurot väärt kingituse!

• Uudised sinu telefonis/arvutis iga päev