Kuidas paraneb keel nii kiiresti?

Kui ma keelde hammustan, tunnen vere maitset, ent haav paraneb palju kiiremini kui siis, kui ma näiteks põlve katki kukun. Kuidas nii?

© Shutterstock

CHRISTIAN JUUL

31. OKTOOBER 2023

Keelde hammustamine võib küll olla valus, aga tõesti, õnneks paraneb keele­haav imekiiresti. Osalt on asi selles, et suus valitsev keskkond täidab suurel määral haava kiire paranemise meditsiinilisi nõudmisi. Näiteks püsib haav niiske ja see mõjutab paranemist hästi. Põlvel kuivab haav tihti ära ja palju rohkem rakke hukkub. See tähendab, et haava parandamine on kehale keerulisem ja suurem töö. Niiskus edendab haava paranemist, sest siis jagunevad rakud kiiremini.

Uuringud on viidanud, et niiskus minimeerib keha enda seda tüüpi rakkude hulka, mis põhjustavad põletikku. Lisaks on keelehaava puhul oht, et sinna satub võõraid baktereid ja tekib põletik, suus tunduvalt väiksem kui keha pinnal.

Viimaseil aastail on teadlased avastanud paar salarelva, mille suu appi kutsub, kui sinna haav tekib. 2018. aastal tõestasid USA teadlased bioloog Maria Morasso juhtimisel, et haava parandamist abistavad geenid on suuõõne kudedes alati aktiivsed, aga mujal kehas aktiveeritakse need alles siis, kui nahk on juba vigastatud. Aasta varem avastasid Tšiili teadlased, et süljes leiduv peptiid hista­tiin 1 ajendab veresoonte ja rakkude kokku kasvamist. Nii taasluuakse keele või põse (sise)pind, nii et armistunud kude tekib väga vähe.

Loe ka neid artikleid