Kroonilisi põletikke võib põhjustada selle hädavajaliku vitamiini puudus

Teadlased võivad olla avastanud uue huvitava seose vitamiini B12 puuduse ja krooniliste põletike esinemise vahel. Eriti suures ohus paistavad olevat veganid.

© Shutterstock

NANNA VIUM

7. NOVEMBER 2023

Bakterite ja viiruste eest kaitseb sind immuunsüsteem. Kui võõrad organismid su kehasse sisenevad, saadab sinu immuunsüsteem sissetungijate vastu terve armee valgeid vereliblesid. Reaktsiooni, mis sinu kehas seejärel tekib, kutsutakse põletikuks.

Mõningatel juhtudel võib põletik muutuda krooniliseks, see tähendab pidevaks seisundiks. See omakorda võib põhjustada terve rea muid terviseprobleeme, näiteks südame- ja veresoonkonna haigusi, suhkurtõbe või teisi haiguseid.

Märkimisväärne seos

Nüüd paistab, et Hispaania teadlased on leidnud võimaliku seose tähtsa vitamiini puuduse ja krooniliste põletike esinemise vahel.

Uuringus, mis avaldati teadusajakirjas Journal of the Science of Food and Agriculture , vaatlesid teadlased seda, kuidas vitamiin B12 mõjutab meie kehas nende molekulide taset, mis kutsuvad esile põletikku.

Analüüsis kasutati andmeid suurest kliinilisest katsest, mille käigus uuriti vahemerelise dieedi ja südame- ja veresoonkonna haiguste vahelist seost. Selle katse käigus kogutud suurest hulgast andmetest avastasid teadlased nüüd uue märkimisväärse seose.

„Meie uuring näitas, et mida rohkem on inimese kehas B12 vitamiini, seda madalamad on põletikulised näitajad – me kutsume seda vastupidiseks seoseks,“ selgitas Marta Kovatcheva, üks uue uuringu läbi viinud teadlastest.

Tervis halveneb vähehaaval

Teadlased rõhutasid, et nende avastuse kinnitamiseks on vaja läbi viia täiendavaid uuringuid. Nad ütlesid oma uuringut tutvustades ka seda, et vitamiini B12 puuduse ja põletike esinemise vaheline seos on „veenev“, kuid samas ei saa väita, et põletikud on otseselt põhjustatud just selle vitamiini puudusest.

Uuringu läbiviijad usuvad siiski, et nende analüüs tõstatab mitmeid olulisi küsimusi. „Me juba teame, et vitamiini B12 puudus võib olla kahjulik mitmel moel, kuid meie avastatud seos on täiesti uus,“ ütleb Marta Kovatcheva. „See võib näiteks aidata meil mõista, miks vitamiini B12 puuduse mõned seni seletuseta jäänud sümptomid, näiteks neuroloogilised probleemid, üldse tekivad,“ ütles teadlane.

Vitamiin B12 on meie keha suures masinavärgis ääretult oluline. Muude ülesannete hulgas on see vitamiin oluline vereloomes ja närvide normaalsel toimimisel.

Kui su kehas on vähe vitamiini B12, ei juhtu alguses eriti midagi. Selle vitamiini pidev puudujääk võib aga tervist pisikeste sammude kaupa halvemaks muuta ning põhjustada pika aja jooksul tõsiseid probleeme.

Inimkeha ei suuda B12 vitamiini ise toota, me saame seda loomsetest valkudest, näiteks piimast, lihast ja munadest. Mõne riigi tervishoiuorganisatsioonid on seetõttu soovitanud, et taimetoitlased ja veganid, kes tarbivad loomseid toitaineid vähe või siis üldse mitte, võtaksid regulaarselt vitamiini B12 sisaldavaid toidulisandeid.

Loe ka neid artikleid