Kosmilised majakad

2020. aastal registreerisid astronoomid kõigi aegade energiarikkaima plahvatuse: üks kvasar tõi kuuldavale kosmilise aine surmakarje – seda mitte heli, vaid valguse kujul. Uued mõõtmised näitavad, et kvasarid põhjustavad kosmilisi torme, mis võivad aidata leida vastuseid universumi suurimatele mõistatustele.

© M. Kornmesser / ESO

ROLF HAUGAARD NIELSEN

11. AUGUST 2023

Ühe kauge-kauge galaktika südames asuv ülimassiivne must auk hakkas miljoneid aastaid tagasi ümbritsevast ruumist ainet enda poole tõmbama. Musta augu isu aina kasvas ja nii see muudkui neelas enda ümbert tolmu ja gaase, mis enne auku langemist selle ümber keerlesid. Musta augu ehk oma hukatuse poole liikuv aine keerles spiraalsel tee­konnal ümber augu niivõrd kiiresti, et selle osakeste vaheline hõõrdumine sundis aine temperatuuri tõusma mitme miljoni Celsiu­se kraadini. Vahetult enne auku lange­mist saatsid elementaarosakesed teele veel viimase meeleheitliku valguskarje, mis lendas läbi galaktika. Ühtlasi tulistas musta augu magnetväli peaaegu valguse kiirusel välja kaks eredasti helen­davat kiirgusjuga. Tekkinud oli kvasar – üliaktiivne ja energiarikas galaktikatuum.

Tellijale avatud. Edasi lugemiseks logi sisse või tee tellimus.

LOGI SISSE kui juba tellid!

Supertellimus

Supertellimus kuumaksega

10,95 €

* kingituseks kaasaskantav kõlar väärtusega 53€

• Paberajakiri iga kuu
  • Uudised sinu telefonis/arvutis 24/7
  • Uued lood iga päev
  • Tuhanded artiklid arhiivis
  • Hariv lugemine kogu perele
  • Kingituseks kaasaskantav kõlar

Püsimaksega tellimus on tähtajatu. Soovi korral saab selle katkestada vähemalt 15 päeva enne järgmise makse tähtaja saabumist. Paberil Imeline Teadus jõuab postkastidesse iga kuu alguses. Veebis ilmuvad artiklid iga päev.

Supertellimus aastaks

109 €

Ühe kuu kohta 17% soodsam

* kingituseks kaasaskantav kõlar väärtusega 53€

Digitellimus

Kaks esimest kuud kokku

4,95 €

Edasi jätkub tellimus tavahinnaga 9,95 € kuus

• Uudised sinu telefonis/arvutis 24/7
  • Uued lood iga päev
  • Tuhanded artiklid arhiivis
  • Hariv lugemine

Püsimaksega tellimus on tähtajatu. Soovi korral saab selle katkestada vähemalt 2 päeva enne järgmise makse tähtaja saabumist. Imelise Teaduse veebis ilmuvad artiklid iga päev. Tellijana on sul ka ligipääs tuhandetele arhiivilugudele.

Digitellimus aastaks