India kuukulgur ja maandur paistavad olevat "surnud"

India tegi augustis kosmoseajalugu, kui missiooni Chandrayaan-3 käigus laskusid Kuu lõunapooluse kanti maandur Vikram ja kulgur Pragyan. Nüüd paistab, et missioon on läbi, sest aparaatidega on side katkenud.

© ISRO

MADIS AESMA

27. SEPTEMBER 2023

Maandur ja kulgur tegid algul pärast kuundumist üsna tublit tööd ja tuvastasid mitmesuguste erinevate keemiliste elementide leidumise oma ümbruskonnas. Kui Kuu lõunapooluse piirkonda saabus kahe nädala pikkune kuuöö ja sellega seoses katkematu pimedus, läksid kosmoseaparaadid, nagu plaan ette nägi, unerežiimile. Mõlemad töötavad päikesepaneelidega.

Kuid nüüd peaks aparaadid olema juba mitu päeva jälle “ärkvel”, ent India kosmoseagentuur ISRO ei ole suutnud nendega ühendust luua. Päev algas Kuu lõunapooluse piirkonnas 22. septembril ja sellega seoses oodati, et Päike laeb Vikrami ja Pragyani patareid jälle täis ning need saavad oma tööd jätkata. Ei midagi. Aparaadid ei reageerinud kuidagi juhtimiskeskuse sõnumitele ja käsklustele.

Ka sel esmaspäeval tehtud järgmine katse ühendust saada jäi tulutuks. India teadlased ütlesid BBC-le, et tõenäosus, et maanduriga jälle kontakt luuakse, kahaneb iga tunniga.

Samas nenditakse, et oligi väike tõenäosus, et maandur ja kulgur Kuu öö üle elavad. Asi on selles, et siis on väga külm – temperatuur võib langeda NASA andmeil -203 Celsiuse kraadi juurde. Nii et võib arvata, et krõbe pakane oligi see, mis India kosmosemissioonile jäise kriipsu peale tõmbas.

Loe ka neid artikleid