Hiiglaslikul dinosaurusel oli nokk

© Shutterstock

JENS E. MATTHIESEN

1. JUUNI 2020

Saksamaa Bonni ülikooli teadlased on lahendanud mõistatuse, mis on paleontolooge aastaid vaevanud. Nimelt on paljudest maailma paikadest leitud dinosauruse hammaste kivistisi, mis on leiuhetkel asunud ilusates korrapärastes rivides, kuigi kusagilt pole leitud lõualuud, mis neid miljonite pinnases veedetud aastate jooksul paigal oleks hoidnud. Miski on aga pidanud neid paigal hoidma ning Saksa teadlastel on nüüd sellele mõistatusele lühike ja rabav vastus: suurtel neljal jalal kõndinud dinosaurustel, keda nimetatakse sauropoodideks, oli nokk.

Teadlased uurisid mitme sauropoodi hambarivisid, ka Camarasaurus’e perekonna liikide omi. Neist on leitud terveid koljusid. Loomad elasid u 150 miljonit aastat tagasi ning suurimad isendid kasvasid 23 meetri pikkuseks ja võisid kaaluda kuni 45 tonni. Uuringud näitasid, et hammastel oli kulumisjälgi ainult pooles ulatuses hambatipust lõualuuni. Ülemise lõualuu hammaste ülemi­ne pool ja alumise lõualuu hammaste alumine pool paiknesid teadlaste sõnul sarv­ainest ehk keratiinist nokasarnases struktuu­ris. Sestsamast ainest koosnevad ka tänapäevaste lindude nokk, ninasarviku sarv ja meie enda karvad-küüned.

Tellijale avatud. Edasi lugemiseks logi sisse või tee tellimus.

LOGI SISSE kui juba tellid!

Supertellimus

Supertellimus kuumaksega

10,95 €

* kingituseks kaasaskantav kõlar väärtusega 53€

• Paberajakiri iga kuu
  • Uudised sinu telefonis/arvutis 24/7
  • Uued lood iga päev
  • Tuhanded artiklid arhiivis
  • Hariv lugemine kogu perele
  • Kingituseks kaasaskantav kõlar

Püsimaksega tellimus on tähtajatu. Soovi korral saab selle katkestada vähemalt 15 päeva enne järgmise makse tähtaja saabumist. Paberil Imeline Teadus jõuab postkastidesse iga kuu alguses. Veebis ilmuvad artiklid iga päev.

Supertellimus aastaks

109 €

Ühe kuu kohta 17% soodsam

* kingituseks kaasaskantav kõlar väärtusega 53€

Digitellimus

Kaks esimest kuud kokku

4,95 €

Edasi jätkub tellimus tavahinnaga 9,95 € kuus

• Uudised sinu telefonis/arvutis 24/7
  • Uued lood iga päev
  • Tuhanded artiklid arhiivis
  • Hariv lugemine

Püsimaksega tellimus on tähtajatu. Soovi korral saab selle katkestada vähemalt 2 päeva enne järgmise makse tähtaja saabumist. Imelise Teaduse veebis ilmuvad artiklid iga päev. Tellijana on sul ka ligipääs tuhandetele arhiivilugudele.

Digitellimus aastaks