Tänu katsetustele tuuletunnelis, aerodünaamilisele disainile ja ülijuhtivatele materjalidele sõidab maailma kiireim rong kiirusel üle 600 km/h. Hiina insenerid tahavad selle rekordi peatselt purustada.
© Shutterstock / Ken Ikeda Madsen
MIKKEL MEISTER
1. MAI 2022
Oktoobris 1903 asusid Saksamaal Berliin-Marienfeldest Zossenisse kahepäevase vahega teele kaks rongi. Need sõitsid mõlemad 23 kilomeetri pikkusel katselõigul ning kasutasid jõuallikana esimest korda vahelduvvoolumootoreid. Siemens-Halske ligi 24 meetri pikkune ja 89 tonni raskune rong arendas kiirust koguni 206,7 km/h, kuid see rekord püsis lühikest aega. Ettevõtte AEG peaaegu samasugune rong tuhises kaks päeva hiljem kiirusel 210,2 km/h. Need rongid tähistasid uut moodi raudteeajastu algust. Seni olid raudteid üle maailma valitsenud aeglaselt tossutavad auruvedurid.
Aastakümneid hiljem ähvardasid ühel hetkel aina odavamaks muutunud lennureisid rongiliikluse sootuks ajaloo prügikasti läkitada, kuid inseneride pingutuste tulemusena suudeti raudteeliiklus siiski konkurentsivõimelisena hoida. Pikad vahemaad Euroopa ja Aasia suurlinnade vahel on sundinud insenere pidevalt kiireimaid ronge konstrueerima ning uusi tehnoloogiaid kasutusse võtma. Selle töö kulminatsioon on hõljukrong, mis liigub rööbaste kohal kiirusel 600 km/h.
Imeline Teadus on Skandinaavia suurim populaarteaduslik ajakiri. Ilmume lisaks Eestile ka Rootsis, Taanis, Norras, Soomes, Islandil, Lätis, Leedus ja Hollandis.
© 2022 Imeline Ajalugu - Kõik õigused kaitstud