Astronoomid on hämmastuses: leiti rekordiliselt vana must auk

Avastus muudab meie arusaamu sellest, kuidas mustad augud võivad tekkida.

© Shutterstock

NANNA VIUM

10. NOVEMBER 2023

NASA tegi avastuse kahe kosmosetehnika raskekaallase – James Webbi kosmoseteleskoobi ja Chandra kosmoseobservatooriumi abil. Praeguste andmete järgi on tegemist meist kõige kaugemal asuva musta auguga.

Hiiglaslik must auk, mille mass arvatakse olevat 10-100 miljonit korda suurem kui meie Päikesel, asub umbes 13,2 miljardi valgusaasta kaugusel, galaktikas nimega UHZ-1.

Kosmoseteleskoobid vaatasid seega tagasi aega, kui universum oli ainult 450 miljonit aastat vana ehk teisisõnu, universumi vanus oli sel hetkel vaid 3 protsenti praegusest.

Astronoomid kombineerisid kõige võimsama, James Webbi kosmoseteleskoobi, ja Chandra observatooriumi andmeid. Chandra on loodud selleks, et analüüsida universumi kuumadest piirkondades lähtuvat röntgenkiirgust.

© NASA/CXC/SAO/Ákos Bogdán et al.; Infrared: NASA/ESA/CSA/STScI; Image Processing: NASA/CXC/SAO/L. Frattare, K. Arcand

Musta augu leidmist on astronoomide seas laialdaselt märgatud. „See on üks kõige dramaatilisemaid avastusi, mida James Webbi kosmoseteleskoop on teinud,“ ütles Michael Strauss, Princetoni ülikooli astrofüüsika professor. Strauss ise uuringust osa ei võtnud.

Leid muudab arusaamu

Niivõrd suure musta augu leidmine väga noorest universumist võib anda olulisi vihjeid selle kohta, kuidas universumi esimesed mustad augud üldse tekkisid.

Astronoomid vaidlevad mustade aukude tekkimise põhjuste ja viiside üle elavalt. Uue musta augu avastanud teadlased arvavad, et see oli väga suur juba siis, kui see tekkis – tõenäoliselt massiivse gaasipilve kollabeerumise tõttu.

Avastuse taga olev teadlaste rühm on ühtlasi arvamusel, et nende leid välistab võimaluse, et must auk tekkis mõne tähe surma tagajärjel. Galaktikast UHZ-1 avastatud must auk on selleks nimelt liiga suur.

Avastusega seotud uuring avaldati ajakirjades The Astrophysical Journal Letters ja Nature Astronomy.

Loe ka neid artikleid