Imeline Teadus nr. 143 (09/2022)

2022. aasta septembri Imelise Teaduse 100l leheküljel kirjutame:

KIRJUTA MEILE. Lugejate kirjad ja kommentaarid.

AVASTUSED. Uuemate teadusuuringute tulemused.

OLE KURSIS. Uudiseid eesti teadlaste töölaualt.

UUT NÄGU PÄIKESESÜSTEEM. Rühm astronoome arvab, et planeedi definitsioon tuleks ümber teha. Kui nende idee läbi läheks ja ametlikuks saaks, poleks meie süsteemis enam mitte kaheksa planeeti, vaid neid oleks üle 400. Isegi meie oma Kuu oleks sel juhul planeet.

VÄLKKIIRED VISIOONID. Praegu on maailma kiireim rong Shanghai Maglev, mis tuhiseb kiirusel 432 km/h. Kuid praegu arenduses olevad tulevikurongid on nii sellest kui ka lennukitest kiiremad.

JUURAAJASTU UUED NÄOD. Ligi kolmkümmend aastat pärast seda, kui dinosaurused kinolinal filmis „Juuraajastu park“ (1993) ellu ärkasid, on need eelajaloolised mürakad taas vaatajate ees. Sarja esimese filmi tootmise ajal polnud veel kellelgi aimu, et dinosaurustel olid seljas suled. Vahepeal on paleontoloogid aga palju teadmisi juurde saanud ja uusimas filmis on esimest korda sulisrüüs saurused.

EBATERVE SUHE TOIDUGA. Eluohtlikud söömishäired levivad laiemalt kui eales varem. Meedikud on nendega kembeldes tihti võimetud. Abi võib olla uuest ravimeetodist, millega peletatakse söömisega seotud sundmõtted peast magnetitega minema.

FÜÜSIKUD OTSIVAD UUT LOODUSJÕUDU. Viimaseil aastail on Euroopa, USA ja Jaapani osakeste­füüsikud täheldanud anomaaliaid, mis võivad viidata senitundmatule loodus­jõule. Kui see üles leida õnnestub, on meil arvatavasti olemas võti universumi suurimate saladuste mõistmiseks.

NANORELVAD HALVAVAD VIIRUSE. Sõjas viiruste vastu on teadlaste arsenali jõudnud nanorelvad, mis vaenlase hõlpsasti ära nullivad.

FOTOSARI. Flamingode elus on kõige tähtsam asi tants.

5 MINUTIT. Lühidalt psühhedeelseid kogemusi esile kutsuvatest seentest.

KÜSI MEILT. Teadus vastab lugejate küsimustele.

NUPUTAMISÜLESANDED.