Imeline Teadus nr. 140 (06/2022)

2022. aasta juuni Imelise Teaduse 100l leheküljel kirjutame:

KIRJUTA MEILE. Lugejate kirjad ja kommentaarid.

AVASTUSED. Uuemate teadusuuringute tulemused.

OLE KURSIS. Uudiseid eesti teadlaste töölaualt.

MÕRVARTEO LIMANE EDULUGU. Hispaania teetigu vallutab maailma umbes sama edukalt kui omal ajal Tšingis-khaan. Kasulikud parasiidid, DNA-uuringuist saadav uus info ja aednike kummikindais käed peavad ta võidumarsile piiri panema.

VULKAANPURSE KÜLMUTAB MAA. Mõni ülivõimas vulkaanipurse võib panna elavhõbedasamba kraadiklaasis järsult allapoole liikuma ja see võib tõugata Maa aastatepikkusesse talve. Vähe sellest, kliima soojenemine suurendab vulkaanipursete riski ning muudab ülemaailmse külma­šoki tõenäosuse suuremaks.

FOTOSARI. Automaatjaam Lucy on teel asteroididele külla.

GEENID MÄÄRAVAD FANTAASIAD. Kas sa eelistad mehi või naisi? Naudid sa romantikat või hoopis piitsutamist, õrnust või orgiaid? Ükskõik, millised sinu seksuaal­fantaasiad ka ei oleks, teadlased on välja uurinud, miks need on just sellised, nagu need on.

LAHKAJA JUHTIS MEDITSIINI UUDE AJASTUSSE. 17. sajandi keskpaigaks olid arstid tervenisti viimased 1500 aastat kogu oma töö aluseks pidanud antiikaja lootusetult aegunud kirjatöid. Taani anatoom Thomas Bartholin viskas kopitanud kolikambrisse justkui granaadi, tekitades meditsiinimaailmas paraja kaose.

UUT TÜÜPI SUPERNOOVA. Väikestest tähtedest saavad surma järel valged kääbused. Suured tähed lõpetavad neutrontähtede või mustade aukudena. Kuidas on aga lood vahepealsetega? Pärast nelikümmend aastat kestnud otsinguid on lõpuks leitud uut tüüpi supernoova, mis sellele küsimusele vastuse annab.

5 minutit. Lühidalt albinismist.

KÜSI MEILT. Teadus vastab lugejate küsimustele.

NUPUTAMISÜLESANDED.