Imeline Teadus nr. 138 (04/2022)

2022. aasta aprilli Imelise Teaduse 92l leheküljel kirjutame:

KIRJUTA MEILE. Lugejate kirjad ja kommentaarid.

AVASTUSED. Uuemate teadusuuringute tulemused.

OLE KURSIS. Uudiseid eesti teadlaste töölaualt.

HOMO LONGI. Hiina teadlased arvavad, et Harbinist leitud 146 000 aasta vanune kolju kuulus meile senitundmatule inimliigile. Kui teadlastel on õigus, võib see tähendada, et neandertallane ei olegi meie lähim sugulane.

UJUVAD TUUMAJAAMAD. Uutel, nn sulasoolreaktoritel põhinevad tuumajaamad on väga väikesed ning neid on võimalik paigaldada praamidele. Niisugune ujuv tuumajaam (või -praam) saab silduda suurlinna kai äärde ja varustada linna energiaga, kui päikese- ja tuuleenergiast ei piisa.

KLIIMAHUKATUS ON KÄEULATUSES. ÜRO kliimapaneeli raportid ei säästa lugejat. Katastroofid tõmbavad silmust meie ümber üha koomale ja nüüd on selge, et osa planeedist on võidu­jooksu juba kaotanud. Üksnes mõni iseäranis karm lahendus võib päästa ülejäänu.

FOTOSARI. Sügaval Kameruni džunglites võtavad teadlased proove nahkhiirtelt, ahvidelt ja teistelt loomadelt. Inimesed on kõik viimaste aastakümnete ohtlikud uued viirused saanud loomadelt ning nii tuleb potentsiaalsed ohtlikud haigusetekitajad ehk patogeenid varakult välja selgitada.

KOSMODROOMID LAINETEL. Kosmoseettevõtted on avastanud merelt tehtavate raketistartide eelised. Ümber ehitatud naftapuurplatvormid teevad kosmoselennud turvalisemaks ja odavamaks ning neilt võib mõne aasta pärast välkkiirelt ka teisele poole maakera puhkusereisile sõita.

TEADUSE ARHIIVIST. Briti džentelmenide klubi pani aluse tööstusrevolutsioonile.

E.T. AADRESS ON LEITUD. 1977. aastast alates on teadlasi paelunud ebaharilikult üks tugev raadiosignaal, mis saabus kusagilt kosmosest. Nüüd on üks amatöörastronoom leidnud planeedisüsteemi, kust see signaal lähtuda võis.

5 MINUTIT. Lobotoomia nüristas tuhandete vaimsete probleemidega kimpus inimeste meeled.

KÜSI MEILT. Teadus vastab lugejate küsimustele.

NUPUTAMISÜLESANDED.