Imeline Teadus nr. 137 (03/2022)

2022. aasta märtsi Imelise Teaduse 100l leheküljel kirjutame:

KIRJUTA MEILE. Lugejate kirjad ja kommentaarid.

AVASTUSED. Uuemate teadusuuringute tulemused.

OLE KURSIS. Uudiseid eesti teadlaste töölaualt.

VANIMAD LOOMAD. Märtsinumbri kaanelugu räägib kõige vanematest teadaolevatest loomadest planeedil Maa, kes elasid siin sadu miljoneid aastaid tagasi. Suur osa neist olid tõeliselt veidrad, justkui teiselt planeedilt. Üks kõige vanemaid olendeid ehk loom, keda võib pidada kõigi teiste esivanemaks, nägi välja nagu pisike, riisitera pikkune tüse ussike.

NASA IDEELABOR. USA kosmoseagentuuril NASA on võistlus, kuhu eri ülikoolide teadlased saadavad igal aastal rohkem või vähem hulle ideesid selle kohta, missuguseid uusi tehnoloogiaid võiks kosmoses katsetada, olgu nendeks näiteks Marsi koobastes osavalt ringi roniv robot või hoopis magnetraudtee, mille võiks Kuu peale lahti rullida ja millega saaks seal kuuvarasid transportida..

POOLUSED VAHETAVAD ASUKOHTI. Mis juhtub, kui magnetiline põhja- ja lõunapoolus kohad vahetvad? Kui nii tõesti juhtuma peaks ja Maa magnetväli kaoks, oleks tulekul suur katastroof, sest kogu planeedi elektrisüsteemid lõpetaks töö ja inimesed jääksid vähki, kuna magnetväli ei kaitseks meid enam UV-kiirguse eest.

FANTAASIA ASUKOHT. Nüüd on välja selgitatud, kus ja kuidas tekib inimese ajus fantaasia ja kuidas igaüks seda ise edasi arendada võiks. Fantaasia on eluliselt tähtis omadus.

SUUR KEVADVIKTORIIN. 100 küsimusega mälumäng küsimustega enamjaolt eelmise aasta kohta.

BOEINGI LUGU. Kuulsat lennukit Boeing 747 hakati arendama 60ndatel ja arvati, et need lennukid lendavad õhuruumis maksimaalselt kümme aastat, kuna siis tulevad ülehelikiirusel lendavad reisilennukid ja võtavad nende töö ära. Tegelikult neid põhimõtteliselt siiski ei saabunud ja tulemusena on 747 nüüdseks enim reisijaid vedanud lennuk maailma ajaloos.

TUNDLIK ARVUTI. Uued arvutid saavad inimesed näoilmete, žestide jne järgi aru, mida inimene tunneb, ja pakuvad lahendusi. Nt võib arvuti aru saada, kui autojuht on vihane, ja sundida ta tee äärde rahunemiseks tõmbama. Kuid niisugustel mõistvatel arvutitel on ka oma pahupool.

5 MINUTIT. Lühidalt kokaiinist ja selle mõjust.

KÜSI MEILT. Teadus vastab lugejate küsimustele.

NUPUTAMISÜLESANDED.