Imeline Teadus nr. 136 (02/2022)

2022. aasta veebruari Imelise Teaduse 100l leheküljel kirjutame:

KIRJUTA MEILE. Lugejate kirjad ja kommentaarid.

AVASTUSED. Uuemate teadusuuringute tulemused.

OLE KURSIS. Uudiseid eesti teadlaste töölaualt.

TULEVIKUINIMENE LAKSUTAB MÜRGIHAMBAID. Jaapani teadlaste uurimusest selgub, et inimese süljenäärmed sisaldavad geene, mida on tarvis sülje mürgiseks muutmiseks. See avastus tähendab, et vaja on kõigest paari mutatsiooni, et sinu järeltulijate hammustus oleks sama tappev kui mõne mao oma.

ERAKORDSED KÕRGHOONED. Geneetiliselt muundatud puudest kasvavad pilvelõhkujad ja elamu­moodulid, mis kasvavad kui seened linna hoonete vahelises ruumis. Arhitektuuriajakirja eVolo korraldatud võistlusel premeeritakse kõige meeletumaid pilvelõhkujatega seotud ideid. Mõni neist võib muuta Maa rohelisemaks ja mõni võib aidata lahendada elanikkonna pideva kasvamisega seotud probleeme.

UNIVERSUMI KOTTPIME LAPSEPÕLV. Uued, võimsad, hiiglaslike mõõtmetega detektorid hakkavad registreerima gravitatsioonilaineid, mis on kosmoses levinud miljardeid aastaid. Vanimad neist pärinevad ajast enne esimeste tähtede süttimist. Need annavad meile uusi teadmisi universumi kõige paremini kätketud saladuste kohta.

TÄIUSLIK TORM. Orkaanid on viimase poolesaja aastaga muutunud võimsamaks ja ka kestavad kauem. Soojemas maailmas jõuavad jõulised orkaanid sügavamale sisemaale ning sunnivad pakku miljoneid inimesi.

PILTDOWNI MEES. Britid pidid 1912. aastal uhkusest lõhkema, kui üks hobi­arheoloog kuulutas, et on leidnud puuduva lüli inimese ja ahvi vahel ehk tõendi Darwini evolutsiooniteooriale. Leiumaterjali hilisemast uurimisest selgus, et jutt Piltdowni mehest oli liiga hea, et olla tõsi.

VIIS MÜÜTI KÜLMETUSE KOHTA. Külmetushaigus nakkab ainult aevastamise teel. Ninaluristamist põhjustab üksainus viirus. Soe piim viib külmetushaiguse just kui käega pühitult. Need on ainult kolm külmetushaiguste kohta käivat veendumust, mis on iidamast-aadamast levinud. Heidame pilgu tuntud müütidele ja vaatame, millistel on tõepõhi all.

PSÜHHOPAADIST TEHISINTELLEKT. Teadlased on loonud tehisintellekti, mille mõttemaailm meenutab psühhopaadi oma. Kummalisel kombel võib mõni teine sarnasel viisil treenitud tehisintellekt aidata meid võitluses netikuritegevusega.

5 MINUTIT. Lühidalt Alan Turingist, modernse arvuti loojast.

KÜSI MEILT. Teadus vastab lugejate küsimustele.

NUPUTAMISÜLESANDED.