Imeline Teadus nr. 132 (10/2021)

2021. aasta oktoobri Imelise Teaduse 100l leheküljel kirjutame:

KIRJUTA MEILE. Lugejate kirjad ja kommentaarid.

AVASTUSED. Uuemate teadusuuringute tulemused.

OLE KURSIS. Uudiseid eesti teadlaste töölaualt.

AVATAKSE KOSMILINE KIIRTEE. Õige varsti on Kuule ja Marsile lennud täiesti tavapärased liinireisid. Aasta jooksul teevad oma debüüdi neli hiigelraketti, mis on kõigi aegade võimsaimad ja töökindlaimad.

DINOSAURUSTEGA ARSTI VASTUVÕTUL. Dinosauruste kivististel leidub rohkesti jälgi luumurdudest ning hamba- ja nakkushaigustest. Paleontoloogid on viimasel ajal hakanud kasutama ammu surnud hiidsisalike kivistisi uurides tänapäeva arstide tööriistu. Nii saab kümneid miljoneid aastaid tagasi surnud loomadele panna täpsed diagnoosid, et välja selgitada nende tervisehädad ja surma põhjused.

MAAKERA ELEKTRILINE PULSS. Aastas tabab maad 1,4 miljardit pikselööki. Peale pilvedest maa­pinnale jõudva välgu leidub sama palju aktiivsust ka pealpool pilvi. Seal seovad müstilised ülimalt energia­­rikkad välgud planeedi atmosfääri justkui ühtseks üle­maailmseks voolu­ringiks. See näib olevat kontrolli alt väljumas.

AHV SINUS ENESES. Kadeduse ja õiglustunde evolutsioonilised põhjused.

MOOTORITE MAAILM. Maailma suurim sisepõlemis­mootor on üle 2300 tonni kaaluv Wärtsilä RT-Flex96C. Seda kasutatakse 400 meetri pikkustel konteineri­laevadel.

INIMKEHA ARENEB AINA EDASI. Liigsed kehaosad lendavad evolutsiooni ajaloo prügikasti ja uute ülesannete täitmiseks kujunevad välja uut moodi organid. Inimese evolutsioon on sisse pannud viienda käigu ning inimkeha areneb kiiremini kui kunagi varem.

OSAKESTE RALLI. Nii nagu sportlased püstitavad uusi rekordeid, sunnivad teadlased väikseimaid osakesi äärmustesse. Katsetes on selgunud, et helil on absoluutne tippkiirus ning mööda on võimalik minna valgusestki. Skaala teises otsas on teadlastel õnnestunud aatomid peaaegu seiskuma sundida.

KÜSI MEILT. Teadus vastab lugejate küsimustele.

NUPUTAMISÜLESANDED.