Imeline Teadus nr. 127 (05/2021)

2021. aasta mai Imelise Teaduse 92l leheküljel kirjutame:

KIRJUTA MEILE. Lugejate kirjad ja kommentaarid.

AVASTUSED. Uuemate teadusuuringute tulemused.

OLE KURSIS. Uudiseid eesti teadlaste töölaualt.

AI! SU GEENID TEEVAD HAIGET. Kas vingerdad valu käes? Evolutsiooniliselt on valust inimkonna ajaloo jooksul sageli olulisel määral tulu tõusnud.

SALAPÄRASED SAURUSESULED. 25 aastat pärast esimese sulgedega kaetud, ent tiivutu dinosauruse kivistise leidmist pingutavad teadlased ikka sulgede mõistatusliku tekke väljaselgitamise nimel. Vastuoluliste leidude erinev tõlgendamine võib lõppeda sellega, et kogu dinosauruste sugupuu on vaja ümber teha.

KAS VEENUSE ELU PAGES PILVEDESSE? Gaas fosfaan on tavaliselt kindel märk elu kohta, nii et kui teadlased seda eelmisel aastal Veenuse atmosfäärist leidsid, äratas see tähelepanu. Nad oletasid, et ehk otsisid mikroobid planeedi pilvkatte kõrgemast kihist endile pelgupaika, kui olud Veenuse pinnal põrgulikult kuumaks muutusid. Kuid kas leiuinfo oli ikka vettpidav?

JUHITA LAEV VÕTAB KURSI ÜLE ATLANDI. Sel kevadel sõidab mehitamata tulevikulaev Mayflower esimest korda üle Atlandi ookeani. Kapteniks on tehisintellekt. Maailma kõrgeimatasemeline droonalus juhatab sisse odavamate ja turvalisemate merereiside ajastu.

PLASMA KUI ÜLIM KÜTUS. Tahke, vedel ja gaasiline on aine kolm olekut, mida me hästi tunneme. Tegelikult moodustab 99 protsenti nähtavast universumist neljas olek ehk plasma. Plasma on praegu kütuseks tähtedele, ent tulevikus võib seda kasutada lennukimootoreis ning roheenergia saamiseks.

108 KOSMILIST MINUTIT. Juri Gagarin lahkus 1961. aasta aprillis ehk 60 aastat tagasi ajaloo esimese inimesena Maa atmosfäärist. Kiirusega 27 000 km/h kihutas 27aastane kosmonaut ümber maakera ja Nõukogude Liit saatis juba lennu ajal üle maailma laiali võidukaid uudistelegramme. Kosmosekapsli lühike lend ei möödunud ärevate hetkedeta.

5 MINUTIT. Lühidalt maailmamere sügavaimast paigast ehk Mariaani süvikust.

KÜSI MEILT. Teadus vastab lugejate küsimustele.

NUPUTAMISÜLESANDED.