Imeline Teadus nr. 126 (04/2021)

2021. aasta aprilli Imelise Teaduse 92l leheküljel kirjutame:

KIRJUTA MEILE. Lugejate kirjad ja kommentaarid.

AVASTUSED. Uuemate teadusuuringute tulemused.

OLE KURSIS. Uudiseid eesti teadlaste töölaualt.

TURISTINA KOSMOSES. Pärast aastakümneid kestnud ettevalmistusi avaneb kosmos üldsusele. Kui sul on ülipriske rahakott ja soov veeta 15 nädalat pingelisel astronautide treeningul, võid plaani võtta puhkuse, mis möödub kosmosejaamas kaaluta olekus. Ja seda juba õige varsti.

LIIGA VARA MAAILMA SAABUNUD. Veel mõni aasta tagasi olid 22. rasedusnädalal sündinud lapsed niisama hästi kui surmale määratud. Tänapäeval jääb suur osa neist ellu tänu uuel viisil hapniku andmisele ja põrsaste organismist pärit ainetele. Kui kallis on ikkagi liiga vara siia maailma saabumise hind?

ROHEPÖÖRE. Seekord on maailma loodussõbralikumaks muutmise teemalises sarjas käsitlusel neli uut ideed rohelisema akutehnoloogiaga seoses.

ILGED ÜLESANDED TEADUSE NIMEL. Teadlaste töö hulka kuulub ka niisuguseid ettevõtmisi, mida me vabatahtlikult sooritada ei soovi. Üks sukeldub merelimasse, teine hakib raipeid, kolmas komberdab aktiivse vulkaani kraatris. Neist ameteist pajatab seekordne fotosarja lugu.

EI SAA ME LÄBI PUTUKATETA. Neljandik Maa putukatest on 30 aastaga hävinud. Kui nad täielikult kaovad, on käes ka inimkonna lõpp. Putukad on meie ellujäämiseks üliolulised ning me peame aitama teadlastel neid päästa.

KUS ON ÜLEJÄÄNUD UNIVERSUM? Astronoomid otsisid seda 20 aastat. Praeguseks on nad välja selgitanud, kuidas on universumis nähtava aine mass jaotunud. See tähendab kõigest seda, et nüüd alles algab jaht ülejäänud 95 protsendile ainele, millest universum koosneb. Uus teleskoop keskendub suurimale tükile – tumeenergiale

KOSMOSELENDUDE MÕJU KLIIMALE. Tavaliselt ei seostata kosmoselende kliimamõjude uuringutega. Väitekontrolli rubriigis selgitame välja, et tegelikult aitavad kosmosemissioonid kaasa erinevate rohelisemate lahenduste leidmisele Maal ja rakettmootorite heitmed võivad kliima soojenemisele vastu töötada.

5 MINUTIT. Lühiülevaade sinivaala kui liigi välja kujunemisest.

KÜSI MEILT. Teadus vastab lugejate küsimustele.

NUPUTAMISÜLESANDED.