Imeline Teadus nr. 124 (02/2021)

2021. aasta veebruari Imelise Teaduse 92l leheküljel kirjutame:

KIRJUTA MEILE. Lugejate kirjad ja kommentaarid.

AVASTUSED. Uuemate teadusuuringute tulemused.

OLE KURSIS. Uudiseid eesti teadlaste töölaualt.

ELU VESI. Neli miljardit aastat vana Gröönimaalt leitud Maa lapsepõlvest pärit kivimi keemiline sõrmejälg aitab lahendada ühe suurema, elu tekkega seotud mõistatuse. Nüüd teame, kuidas süsinik ja vesi muutsid meie planeedi elamiskõlblikuks. See avastus võib aidata meil jälile saada ka sellele, kuidas otsida elu mujalt universumist.

FOTOSARI. Californias Palo Altos asuva Schmidti ookeani­instituudi (SOI) korraldatud kuupikkusel ekspeditsioonil avastati palju põnevat. Retke käigus uuriti merevee sügavamates kihtides ja mere põhjas toimuvat. Inimsilma eest kõige paremini peidus olnud soppe uuriti allveeroboti abil.

PIIBLI NUHTLUSED. Suuresti kliima soojenemise tõttu on meid kollitamas mitmesugused mastaapsed õnnetused – rändtirtsu­parved, resistentsed bakterid ja hukku külvavad rahe­pilved –, mille olemust võib võrrelda juba piiblis kirjeldatud kümne Egiptust tabanud nuhtlusega. Erinevalt muistsetest egiptlastest on täna­päeva teadlastel hädade vastu olemas ravimid.

ROHEREVOLUTSIOON. Neli kiiret ettepanekut, kuidas süsihappegaasi üleküllusest lahti saada ning meie planeedi lootusetut ülekuumenemist vältida.

BEEBIPILL 60. Mida ühist on katoliiklasest arstil ja naisõiguslasel? See paar osales ravimi välja­töötamises, mis andis naistele lihtsa võimaluse rasedust vältida. Alates rasestumis­­vastase tableti tulekust 1960. aastal on seda süüdistatud moraali rikkumises ja tõsistes kõrvaltoimetes, aga ometi võtab praegu seda väikest tabletti iga päev üle 100 miljoni naise.

VÄITEKONTROLL. Mahepõllumajanduse osakaal on pärast aastatuhande vahetumist tunduvalt kasvanud. Teadlaste hinnangu järgi võiks mahetoodanguga toita ära kogu maailma elanikkonna, aga seda üksnes juhul, kui me viskame vähem toitu ära ja sööme vähem liha.

HIIDSILM KUUL. USA kosmoseagentuuril on kavas rajada Kuu tagakülje kraatrisse üüratu suur teleskoop, et uurida universumi sündi. Plaane, mille järgi tahetakse Kuu meile nähtamatu pool astronoomiaseadmetega üle külvata, on teisigi.

KÜSI MEILT. Teadus vastab lugejate küsimustele.

NUPUTAMISÜLESANDED.