Imeline Teadus nr. 123 (01/2021)

2021. aasta jaanuari Imelise Teaduse 92l leheküljel kirjutame:

KIRJUTA MEILE. Lugejate kirjad ja kommentaarid.

AVASTUSED. Uuemate teadusuuringute tulemused.

OLE KURSIS. Uudiseid eesti teadlaste töölaualt.

INIMESE PARIM VAENLANE. Viirus võib põhjustada surmatõbe, nagu seda on maailmas möllav COVID-19, kuid võib ka organismi kaitsta samamoodi nagu vaktsiin. Mõnest tõvest võib viirus inimese sootuks terveks ravida. Teadlastel on kavas välja uurida ja kaardistada kõik need sajad tuhanded viirused, mis levivad esiti loomadel, ent võivad neilt inimestele kanduda ning vallandada uue pandeemia. Kas me aga saaksime ilma viirusteta üldse elada, on iseküsimus.

KOSMILISED MAJAKAD. 2020. aastal registreerisid astronoomid kõigi aegade energiarikkaima plahvatuse: üks kvasar tõi kuuldavale kosmilise aine surmakarje – seda mitte heli, vaid valguse kujul. Uued mõõtmised näitavad, et kvasarid põhjustavad kosmilisi torme, mis võivad aidata leida vastuseid universumi suurimatele mõistatustele. Aga mida üks kvasar üldse endast kujutab?

ROHEREVOLUTSIOON. Neli kiiret ettepanekut, kuidas süsihappegaasi üleküllusest lahti saada ning meie planeedi lootusetut ülekuumenemist vältida.

ÄREVUSRAVI. Üha suurem hulk inimesi saab ärevushäire diagnoosi. See häda tabab mingil kujul millalgi elu jooksul iga kolmandat-neljandat inimest. Nüüdseks on välja selgitatud, miks aju läheb häireseisundisse, ning tuvastatud on ka kaks geeni, milles toimuvad muutused, näiteks kui lapsed elavad läbi traumaatilisi kogemusi. Appi tõttavad geeni­ravi ja vaktsineerimine.

DINOSAURUSTE TAGASITULEK. 75 miljonit aastat vanast luust leitud DNA jäljed taaselustavad vahepeal tühjaks visisenud lootuse dinosaurused jälle ellu äratada. Selle üle, kas elluäratamise suhtes on põhjust optimistlik olla, peavad otsustama uued meetodid: steriilne fossiilijaht ja tehiskivististe valmistamine.

5G-VÕRK. Mobiilsidestandardi viies põlvkond toob meile kiirema interneti, kasutades suurema sagedusega elektro­magnet­­kiirgust. See on tekitanud muret nii inimeste kui ka loomade tervise ja turvalisuse pärast. Faktikontrolli rubriigis heidame pilgu kolmele 5G võrguga seotud levinud tõekspidamisele.

AEGLANE PÕLEMINE. Tulevikus vajavad kosmoseaparaadid uudseid energiasüsteeme, mis ei olene Päikesest. Seepärast kavatseb NASA välja töötada uut tüüpi pürolantvooluallika, mis aeglase ja kontrollitud põlemise käigus varustab kosmoselaevu elektriga. Need kosmoselaevad lendavad väga, väga kaugele.

FOTOSARI. Inimkeha meditsiinitehnika poolt läbivalgustatuna.

5 MINUTIT. Lühiülevaade orkaanide tekkemehhanismist.

KÜSI MEILT. Teadus vastab lugejate küsimustele.

NUPUTAMISÜLESANDED.