X

Imeline Teadus nr. 121 (11/2020)

2020. aasta novembri Imeline Teadus on mikro-eri! Selle 100l leheküljel kirjutame:

KIRJUTA MEILE. Lugejate kirjad ja kommentaarid.

AVASTUSED. Uuemate teadusuuringute tulemused.

OLE KURSIS. Uudiseid eesti teadlaste töölaualt.

KOSMILINE TOLMUTERAKE. Linnuteel ja galaktikate vahel tühjas ruumis keerleb mikroskoopilist tolmu, ilma milleta poleks sündinud ei Päikest ega Maad. Nüüd leidsid teadlased esimest korda tolmuosakese, mis on palju vanem kui terve meie Päikesesüsteem.

TUGEVAD PUTUKAD: Mardikas lükkab enda ees koormat, mille mass on 1141 korda ta enda omast suurem, tirdilised hüppavad üle 116 korra kõrgemale, kui on nende endi kehapikkus. Ühe vee all elutseva putuka peenis müriseb mootorrattast valjemini. Kui kõik väikseimate loomade võimed inimestele üle kanda, suudaksime hüpata üle Vabadussamba ja tekitada musti auke.

MIKROBIOOM: Sinu sees elutsevad bakterid sõdivad üksteisega räpasel moel, kasutades näiteks mürginõelu ja kägistamisvõtteid. Kui võidu saavutavad halvaloomulised bakterid, võivad need põhjustada vähki või Alzheimeri tõbe.

VÄIKSED RAKETID: Minirakettide mõõtmed ja mass moodustavad üksnes murdosa suurte kande­rakettide omadest. Ometi on just väikesi ja nobedaid rakette taevas üha rohkem. Nende abil saavad teadlased uurida õhu­kihte, millest hiiglased lihtsalt läbi müristavad.

AJU PETTUSED: Sarja kolmandas osas räägime sellest, miks on aju ehitatud nii, et keerulistel valikuhetkedel eelistab see loogika tahaplaanile jätta ja teha otsuseid emotsiooni põhjal.

KVARGIPEREKOND: Kuigi aatom tähendab jagamatut, on teadlased seda korduvalt aina väiksemateks osadeks lammutanud. Nüüd tahetakse ligi pääseda kõige-kõige pisematele osakestele, mille seas on nii prootonites ja neutronites leiduvad kvargid kui ka miljardid kummitusosakesed, mis sööstavad just praegu su kehast läbi.

FOTOSARI: mikromaailm. Sel korral on fotod pärit teadlaste mikroskoopide alt ja vaatajale on ülesandeks ära taibata, mis on pildil.

EESTI KÕIGE VÄIKSEMAD: See lugu räägib Eesti looduse kõige pisematest esindajatest.

NUPUTAMISÜLESANDED.