Imeline Teadus nr. 112 (02/2020)

Najin, üks kahest viimasest emasest põhja laimokk-ninasarvikust (Photo by TONY KARUMBA / AFP).  Foto: TONY KARUMBA

2020. aasta veebruari Imelise Teaduse 92l leheküljel kirjutame:

KIRJUTA MEILE. Lugejate kirjad ja kommentaarid.

AVASTUSED. Uuemate teadusuuringute tulemused.

OLE KURSIS. Uudiseid eesti teadlaste töölaualt.

SISEHOOAEG. Talvisel-tubasel perioodil kimbutavad inimesi igasugused pisikesed kahjurid, kellele meeldib, kui me tavalisest rohkem aega toaseinte vahel ja teki all veedame. Meie kodudes on palju kutsutama külalisi lestadest seenteni.

KLIIMASARI. Teadlased kuulutavad süsihappegaasile sõja. Enam ei piisa sellest, et me lihtsalt piirame CO2 jõudmist atmosfääri, nüüd on tarvis hakata seda süsihappegaasi kogust, mis juba sinna jõudnud on, kahandama hakata. Teadlastel on selleks valmis mitmed tõhusad relvad.

MIKROOBID SINU AJUS. See, kui sul mingit laadi bakterid ajukurdude vahel pesitsevad, ei tähenda automaatselt surmavat haigust. Vastupidi - on selgunud, et mikroobid võivad hoopis sul tuju heaks teha. Samuti võivad ajus elavad bakterid osutuda vältimatuteks kaasamängijateks, kes juhivad meie mõtteid, parandavad vaimset tervist ja kaitsevad näiteks depressiooni ja Alzheimeri tõve eest.

KADUNUD LIIGID. Uudseks Noa laevaks on kujunemas nn külmutatud loomaaiad - need on asutused, kus säilitatakse kadunud või kaduvate liikide isendite kude lootuses kunagi geenitehnoloogia abil need loomad loodusele tagasi anda.

TÜNNIDE-VAATIDE NUTIKAS AJALUGU. Oli aeg, mil absoluutselt kõike heeringatest kuni surnuteni transporditi nendes puidust mahutites.

FOTOSARI. Elu korallrahul.

NÄHTAV AINE PEIDAB ENNAST. On teada, et suure osa universumist moodustavad nähtamatu, ent arvutuste põhjal eksisteeriv tumeaine ja tumeenergia. Kuid teadlastel on probleeme ka nähtava ainega või siis selle ainega, mis õigemini PEAKS näha olema. Osa sellestki on kusagil peidus. Uute teooriate järgi võib see end varjata kuumades gaasides.

5 MINUTIT. Range hierarhiaga kolooniates elavad loomaliigid.

KÜSI MEILT. Teadus vastab lugejate küsimustele.

NUPUTAMISÜLESANDED