Imeline Teadus nr. 100 (02/2019)

IMELINE TEADUS

07. veebruar 2019, 15:53

2019. aasta veebruari Imelise Teaduse 92-l leheküljel kirjutame:

KIRJUTA MEILE: Lugejate kirjad ja kommentaarid

AVASTUSED: Uuemate teadusuuringute tulemused (6 lk)

OLE KURSIS: Uudiseid Eesti teadlaste töömailt (2 lk)

TAPJAKS LOODUD: Teadlased on välja selgitanud konkreetse geenikombinatsiooni, missugust omavatel inimestel on suurem tõenäosus sarimõrvariteks kujuneda. See teadmine on abiks politseinikele tapjate tabamisel. (8 lk)

LAS KALLAB: Tiibeti platoo on justkui terve Lõuna- ja Ida-Aasia "veetorn" või "paisjärv", sest sealt lähtuvad mitmed joogivee seisukohast väga olulised jõed. See reservuaar on aga kuivamisohus, mistõttu on hiinlased läbi viimas aegade suurimat meteoroloogiaalast eksperimenti, kus hõbejodiidi abil pilvedest vihmavesi alla sunnitakse. (4 lk)

ÜLIM TÖÖRIIST: Teemandid on teadlastele justkui multifunktsionaalse Šveitsi taskunoa eest, kuna neid saab kasutada väga paljudes erinevates valdkondades meditsiinist inseneriteaduseni ja geoloogiast füüsikani. (8 lk)

LIMASEENED: Ajuta limakud on väga põnevad organismid, mis oma väga algelisest olemusest hoolimata on võimelised teineteisega informatsiooni vahetama. See tähendab, et ka meie, inimeste intelligentsi olemus tuleb ehk ümber mõtestada. (4 lk)

TELESKOOBID: Tänu Gaia teleskoobile on meil nüüd olemas seni kõige detailsem Linnutee kaart. Uued avastused aitavad välja selgitada, kust oleks kõige mõttekam elu otsida. (8 lk)

MÕTTEKOHT: Lõpmatus on justkui madu füüsikute paradiisis - iga kord, kui see esile kerkib, kaasneb sellega kõikvõimalikke seletamatuid paradokse. (8 lk)

KOSMOSEPRÜGI: Maa ümber on igasugust inimtekkelist prahti hulganisti - vanade kanderakettide tükke, "surnud" satelliitide osi ja nii edasi. Me peame sellest lahti saama, muidu ei pääse me ühel hetkel võibolla ise enam kosmosesse. Sel otstarbel tahetakse rakendada väikest satelliiti, mis kasutab kaht ürgset kalamehetööriista - võrku ja harpuuni. (4 lk)

LOOMADE ANATOOMIA: Lühiülevaade loomade häälitsustest (2 lk)

KÜSI MEILT: Teadus vastab lugejate küsimustele (6 lk)

NUPUTAMISÜLESANDED

JÄRGMISE NUMBRI TUTVUSTUS

Imeline Teadus on Skandinaavia suurim populaarteaduslik ajakiri.