Imeline Teadus nr. 84 (10/2017)

Foto: EPA

2017. aasta oktoobrikuu Imelise Teaduse 100 leheküljel kirjutame:

KIRJUTA MEILE: Lugejate kirjad ja kommentaarid

AVASTUSED: Uuemad teadusuuringute tulemused (6 lk)

OLE KURSIS: Uudiseid Eesti teadlaste töömailt (2 lk)

ANTIBIOOTIKUMIDE ASENDAJAD: Arstid sõdivad juba aastaid bakteritega, kelle vastu ei aita miski. Aastas langeb resistentsete bakterite ohvriks 700 000 inimest. Nüüd aga võtavad tohtrid kasutusele täiesti uued relvad: mürgikäsnad, geenikäärid ja röövbakterid. (6 lk)

OHT KOSMOSEST: Tänavu jaanuaris oleks Maad peaaegu tabanud väike asteroid, mis möödus meist lähemalt kui Kuu. NASA on nõuks võtnud kosmilise ohu vastu astuda – abiks on senisest paremate teleskoopide ja tuumapommidega varustatud kosmoselaevad. (8 lk)

UUED MEELED: Viis klassikalist meelt ei hõlma kaugeltki kõiki keha tajutavaid aistinguid. Mõne meele abil hoiad end tasakaalus, teised jälgivad, ega su kehal ei rooma parasiite. Nüüd lisavad teadlased meelte nimekirja täiesti uue alateadliku meele: magnetmeele. (6 lk)

GEOLOOGILINE PÕRGU: Sügaval Mariaani süvikus mürisevad igal aastal sajad maavärinad. Teoreetiliselt peaksid need olema tunduvalt tugevamad kui praegu. Et maavärinate mõistatus lahendada, langetasid geoloogid süvikusse 33 ülitäpset seismograafi. Nende lõpp-peatus asub 8137 meetrit allpool merepinda. (8 lk)

DISAINLOOMAD: Kiiresti kasvavad lõhekalad, emapiimaasendajat tootvad hiired ja ahvid, kes aitavad ravida Parkinsoni tõbe. Geneetikud loovad loomi, kelle ainus eesmärk on teenida meid, inimesi. (4 lk)

KOSMONAUDID TRENNIS: Hiiglaslik bassein, sügavad koopad ja võimas tsentrifuug valmistavad astronaute ette katsumusteks, mis ootavad neid avakosmoses. (6 lk)

LONDONI TAPJAUDU: Londonlastele oli „hernesupp“ ehk sudu aastasadu osaks suurlinnaelust. Seetõttu ei üllatunud keegi, kui 1952. aastal mattus miljonilinn nädalaks kollakasmusta suitsu. Alles siis, kui kirstudest ja lilledest hakkas puudus kätte tulema, jõudis olukorra tõsidus linnaelanikele pärale. (4 lk)

MAAILMA PIKIM TELESKOOP: Kaks üksteise järel sünkroonis lendavat satelliiti võimaldavad esimest korda üksikasjalikult uurida Päikese krooni. Sama meetodit kasutatakse hiljem ka teiste tähesüsteemide uurimiseks. (4 lk)

KATSELABOR: Proovime kodust 3D-printerit. (6 lk)

NUTIKAD ASJAD: Uudistooted ja nutividinad (2 lk)

NUPUTAMISÜLESANDED

JÄRGMISE NUMBRI TUTVUSTUS