Imeline Teadus nr. 99 (01/2019)

IMELINE TEADUS

07. jaanuar 2019, 15:15

2019. aasta jaanuari Imelise Teaduse 84-l leheküljel kirjutame:

KIRJUTA MEILE: Lugejate kirjad ja kommentaarid

AVASTUSED: Uuemate teadusuuringute tulemused (6 lk)

OLE KURSIS: Uudiseid Eesti teadlaste töömailt (2 lk)

TULEVIK PRINDITAKSE 3D-S: Eritellimusel prinditud mõne millimeetri suurune inimese kehakoe tükk või kosmoses valmistatud hiiglaslik teleskoop - meie aja 3D-printerid pritsivad välja seninägematult võimatud vorme ja materjale, andes tehnoloogia arengule lakkamatult hoogu. (8 lk)

MEDITSIIN: Migreeni all kannatab maailmas kokku miljard inimest. Põhjus on selles, et nende inimeste tundenärvid väljuvad ühe valgu mõjul kontrolli alt. Nüüd on välja töötatud uudne ravim, mis takistab peavalu teket juba eos. Kuid küsimus, miks osa inimesi selle valgu suhtes nii tundlikud on, püsib jätkuvalt vastuseta. (4 lk)

MÜÜDID - TÕDE VÕI VALE?: Pikemas loos on luubi all erinevad levinud eksiarvamused. Kas kameeleonid muudavad värvi tõesti enda peitmiseks? Kas Džomolungma on ikka kõige kõrgem mägi maailmas? Need ja mitmed teised harjumuspärased mõtted on ses loos luubi all. (8 lk)

IIDNE MUST AUK ON LIIGA SUUR: 13 miljardi valgusaasta kaugusel asub superraske must auk, mille olemasolu on keeruline seletada - see on nimelt liiga suur, et selle olemasolu klassikalise teooriaga selgitada saaks. Seetõttu on teadlased pidanud mustade aukude tekkeloo selgitused üle vaatama. (6 lk)

KANGED BAKTERID: On ammu teada, et bakterid peavad ekstreemsetes tingimustes hästi vastu. Hiljaaegu avastati sellised mikroobid, kes elavad ainult väga hõredatest gaasidest. (6 lk)

AJUTRENN keskendub viimases osas keelelisele intelligentsile. (6 lk)

OSAKESED RÄNDAVAD AJAS: osakestemaailmas võivad olevik, tulevik ja minevik kõik ühekorraga eksisteerida. Nii saaks lahendada ühe füüsika keerukaima ülesande ning ühendada kvantmehaaniga Einsteini relatiivsusteooriaga. (4 lk)

FOTOSARI: Hawaii saared (4 lk)

LOOMADE ANATOOMIA: Lühiülevaade erinevate liikide anatoomilistest eripäradest (2 lk)

KÜSI MEILT: Teadus vastab lugejate küsimustele (6 lk)

NUPUTAMISÜLESANDED

JÄRGMISE NUMBRI TUTVUSTUS

Imeline Teadus on Skandinaavia suurim populaarteaduslik ajakiri.