Minu huvitav inseneritöö

AUTOR: HELINA KITSING / SISUTURUNDUS

13. märts 2018, 11:03
Taavi

Veebruari alguses lennutati kosmosesse elektriauto Tesla Roadster, mida kasutati raskusena SpaceX raketi Falcon Heavy kandevõime testimiseks. Kahtlemata on tegemist maailmatasemel olulise saavutusega, millega kaasneb suur tähelepanu mitte ainult Tesla ja SpaceX tegevusele, vaid ka elektriautodele ja kosmosevaldkonnale. Vähem pööratakse tähelepanu ja teinekord isegi unustatakse, et niisuguste saavutuste jaoks on ära tehtud suur hulk teadus- ja inseneritööd ning kõik see saab võimalikuks ainult tänu väga suurele hulgale kompetentsetele teadlastele ja inseneridele.

Töötan ettevõttes, mille põhitegevuseks on uute insenertehniliste lahenduste väljatöötamine ja valmistamine. Kuigi me ei tegele elektriautode või kosmoseavastustega, võin siiski uhkusega öelda, et oleme olnud osalised mitme huvitava ja teinekord ka maailmas unikaalse ja ainulaadse seadme või lahenduse välja töötamisel ja ellu viimisel. See on samuti saanud võimalikuks ainult tänu meie meeskonnas töötavatele asjalikele inseneridele.

Kui inseneritöö tulemused saavad üsna palju kajastust ja tähelepanu, siis inseneritööst endast räägitakse liiga vähe. Seda näitab kasvõi ülikoolidesse esitatud avalduste info. Näiteks Tallinna Tehnikaülikoolis, mille enda nimeski on juba sees sõna tehnika, on mitmeid aastaid järjest populaarseim eriala hoopis ärindus.

Ma ei väida, et ärinduse õppimine oleks halb valik mõne tehnika või reaalteaduste kõrval. Pigem arvan, et ärindusega seotud töökohti ja töö sisu on keskkoolilõpetajal palju lihtsam ette kujutada kui mitmekesisust ja väljakutseid, mida pakub inseneritöö. Kui neilt samadelt keskkoolilõpetajatelt küsida „Milline on ideaalne töö?“, saab tihti vastuseks, et ideaalne töö on nagu hobi - saab teha huvitavaid asju ja lisaks makstakse palka ka. Minu jaoks vastab sellisele kirjeldusele täpselt inseneritöö. Uurisin ka mõnelt oma insenerist kolleegilt, mida nemad oma tööst arvavad ning mis teeb nende jaoks inseneritöö huvitavaks.

Jaas:

Jaas

„Inseneritöö on maailma vaatamine läbi uudishimulike silmade. Minu töö koosneb erinevate huvitavate probleemide lahendamisest ja teinekord tulemus annab sellise rahulolutunde nagu oleksid midagi suurt võitnud. Inseneritöö tegelikult ei olegi ainult töö, vaid pigem elustiil, sest minu jaoks on igas päevas midagi sellist, mis tavainimesele meenutab teadusteatri etendusi. Alati on põnev uurida, kuidas asjad töötavad ja leida uusi rakendusi nende teadmiste kasutamiseks. Kas näiteks teadsid, et viipemakse pangakaart töötab samal põhimõttel nagu induktsioonipliit?

Hea tunde annab ka see kui suudame leida mõnele probleemile tehniliselt väga ilusa ja elegantse lahenduse. See tähendab probleemi lahendamist mitmel tasandil – mitte ainult teoreetiliselt, vaid ka käega katsutava seadmena. Keerukust lisab, et tihti vajab läbi mõtlemist mitte ainult ühe katselahenduse või prototüübi valmistamine, vaid ka see, kuidas neid edaspidi valmistada suuremas koguses mõistliku aja ja hinnaga.

Kuna uute asjade väljatöötamine on teinekord üksjagu kulukas, siis on hea, et on olemas erinevad meetmed sellise töö toetamiseks. Kahjuks ei ole paljud ettevõtted teadlikud, et Eestis on olemas toetusmeetmed uute ja innovaatiliste ideede elluviimiseks. Näiteks jäetakse kasutamata innovatsiooni- ja arendusosakud, mille raames saaks muuta ettevõtte tegevust uudsete lahendustega efektiivsemaks.“

Taavi:

„Mulle meeldib, et iga päev saab õppida juurde midagi uut. Minu töö hõlmab väga laia spektrit erinevaid oskusi ja teadmisi nii elektroonikast kui ka tarkvaraarendusest. Põnevust lisavad varieeruvad tööülesanded, mis ei sõltu ainult olemasolevatest teadmistest, vaid ka parasjagu käsil oleva projekti vajadustest. Tihti tähendab see iseseisvalt või kolleegide kaasabil uute teadmiste omandamist ja kohest rakendamist. Minu töö ei muutu kunagi rutiinseks, sest tehnilised võimalused maailmas aina laienevad ja inseneri ülesanne on neid võimalusi ära kasutada.“

Koit:

Koit

„Mehaanikainsenerina on minu töö on mitmekülgne ja pakub väljakutseid. Lahendada tuleb erinevad ülesanded ja igal ülesandel on omad aspektid, mis tähelepanu vajavad. Minu töö ei ole ainult arvuti taga CAD-programmis 3D-projekteerimine, vaid ka füüsiliselt detailide ja seadmete valmistamine. Huvitav on pead murda, kuidas erinevaid detaile konstrueerida nii, et need oleksid frees- või treipingis lihtsamini valmistatavad, samas kui teinekord on hoopis mõistlikum need 3D-printida.

Inseneritöö on vist üks väheseid, kus sõnad „töö koju kaasa võtmine“ omavad head tähendust. See ei tähenda, et peab tööülesandeid kodus täitma, vaid huvi tõttu paratamatult hoiad vabal ajal samuti silma peal sellel, mis on maailmas oma valdkonnas uut. Samuti on põnev uurida ja vaadata, mida kuidas tehakse, ja näiteks nädalavahetustelgi konstrueerida või valmistada erinevad asju enda jaoks. Tööpuudust ei ole inseneridel kunagi.“

Artur:

Artur

„Ma ei kujuta oma elu ettegi ilma minu huvita tehnika vastu. Alati on hea näha, kui minu disainitud elektroonika ja programmeeritud kood annavad mõnele seadmele või robotile elu. Insener võib tunda rõõmu näiliselt tühisest LED-i vilkumisestki, kui see on märk millegi suure ja keerulise tööle saamisest. See võib olla uudne nutividin või tootmisliinile mõeldud eriseade, aga alati käivad nende valmistamisega kaasas erilised rõõmuhetked.

Insenerina ma olen kui maailmarändur. Minu töö võimaldab teha projekte väga erinevatest valdkondadest ja näha, kuidas muudes tööstusharudes elu käib. Ettevõtted vahel ekslikult otsivad insenere, kes tunneksid sügavuti just nende töövaldkonda, sealjuures unustades, et neil on tegelikult vaja just insenerilahendusi mehhatroonikas, mis sisaldab mehaanikat, elektroonikat ja tarkvara.“

Need arvamused on nagu läbi lukuaugu vaade inseneritöösse, sest suurem osa põnevusest jääb teisele poole ust. Siiski loodan, et ülaltoodud mõtted annavad veidi parema ettekujutuse inseneritööst, innustavad mõnd tudengit omandama haridust reaalteaduste- ja tehnikavallas või julgustavad mõnd ettevõtet kasutama olemasolevaid võimalusi oma tegevuse efektiivsemaks muutmiseks. 

Intervjueeritud insenerid töötavad inseneribüroos SmartStuff, rohkem infot nende kohta leiab aadressil www.smart-stuff.info

Vaata kõiki uudiseid

Toetajad:

Telli ajakiri

Telli National Geographic
Imeline Teadus on Skandinaavia suurim populaarteaduslik ajakiri.
Ajakiri ilmub ühe korra kuus, iga kuu alguses.
Hind: e-arve püsimaksega 6,95 €, 1 aastaks 79 €
Telli Ajakiri