Kas inimesel on magnetmeel?

28. september 2017, 12:55
Meel on võime tunnetada eriliste organite ja rakkude abil välis- ja sisekeskkonnast pärit stiimuleid ning edastada nende kohta teavet ajju.

Teadlased on ammu kursis asjaoluga, et linnud ja putukad navigeerivad Maa magnetvälja järgi. Värskei­­mad uuringud vihjavad võimalusele, et ka inimese aju suudab magnetvälja tajuda.

Umbes 3000 kilomeetri sügavusel maapõues asub Maa rauast ja niklist tuum. Sulametalli liikumine välistuumas tekitab magnetvälja, mis kaitseb meid kosmosest tuleva eluohtliku kiirguse eest. Ja nüüd tundub, et magnetväli varustab meid ka sisemise kompassiga.

Ameerika Ühendriikide geoloogiaprofessor Joe Kirschvink arvab, et inimesed tajuvad magnetvälja muutusi täpselt sama moodi nagu mõni loomgi. Näiteks mitu linnuliiki navigeerib Maa magnetvälja järgi. Teadlased usuvad, et nende magnetmeel tugineb nokas paiknevatele magnetiidiosakesi sisaldavatele struktuuridele ja erilistele valkudele nende silmades. Joe Kirschvink pani katseisikud Faraday puuri – metallkasti, mis kaitseb sisemust väliste elektromagnetiliste mõjutuste eest. Kui teadlane muutis magnetvälja puuris, muutusid katseisikute ajudes niinimetatud alfalainete parameetrid tähelepanuväärsel määral. Kirschvink tõlgendas seda märgina, et aju töötleb magnetmeelelt saadud aistinguid.

Loe oktoobri Imelisest Teadusest, milliseid uusi meeli lisaks klassikalisele viiele meelele teadlased inimestel veel eristavad.

Imeline Teadus pakub harivat lugemist kogu perele.
Ajakirjal on 161 000 lugejat.