Imeline Teadus nr 71 (9/2016)

25. august 2016, 14:10

2016. aasta septembrikuu Imelise Teaduse 108 leheküljel kirjutame:

KIRJUTA MEILE: Lugejate kirjad ja kommentaarid

AVASTUSED: Uuemad teadusuuringute tulemused (6 lk)

JUPITER JA JUNO: Pärast viie aasta ja 2,8 miljardi kilomeetri pikkust reisi jõudis sond Juno suvel Päikesesüsteemi suurima planeedi Jupiterini. Tänu esmaklassilisele varustusele suudab sond esimesena näha, mis toimub planeedi saladusliku pilvkatte all. (8 lk)

SURMALÄHEDASED KOGEMUSED: Teadlased on siiani skeptiliselt suhtunud nö teises ilmas viibimise kogemustesse. Nüüd aga on selgunud, et elu viimastel sekunditel kasvab inimese ajus plahvatuslikult virgatsainete hulk, mis võibki selgitada kummaliste ja eredate piltide kerkimist vaimusilma ette. (6 lk)

VIRTUAALNE REAALSUS: Virtuaalreaalsuse tehnoloogia seisab suure murrangu lävel. Peagi hakkame virtuaalreaalsuses ka kohtumisi korraldama, õppima ning isegi arsti külastama. Virtuaalreaalsus võib meil üht-teist uut öelda isegi meie oma aju kohta. (10 lk)

MAAILMA SUURIM DIGIKAAMERA: Mis peitub Linnutee kaugeimates soppides ning naabergalaktikates? Kui paljude asteroidide orbiit lõikub Maa omaga? Neile küsimustele annab vastuse teleskoop nimega Large Synoptic Survey Telescope, mida võib nimetada ka maailma suurimaks kaameraks eraldusvõimega 3024megapikslit. (6 lk)

MUSTAD AUGUD: Teadlastel pole siiani vähimatki aimu, mis toimub musta augu sees. Ent ühe ammuse kosmilise kokkupõrke kauge signaal võib juhatada teed mõistatuse lahenduseni. (6 lk)

HOMO SAPIENS: Mitte inimene ei kodustanud teravilja, vaid teravili kodustas meid, väidab üks originaalse mõtlemisega teadlane. Loobumine koriulusest ning põllupidajaks hakkmine ei pruukinud olla just kõige targem samm inimese arenguloos. (4 lk)

MIKS ON HOMOD OLEMAS: Pered ja sugupuud, kus esineb homoseksuaalsust, saavad kokkuvõttes rohkem lapsi. Uuringud viitavad, et samad geenid, mis põhjustavad homoseksuaalsust, kingivad heteroseksuaalsetele sugulastele suurema viljakuse ja vastassoo hurmamise võime. Seetõttu ei kao need geenid genofondist. (4 lk)

NANO-PÄIKESEKREEM: Päikesekreemi pole mitte ainult tülikas peale kanda ? see võib sisaldada ka ohtlikke aineid. Nüüd on teadlased nanotehnoloogia abil loomas uut tüüpi päikesekreemi, mis koosneb väikestest kuulikestest ja jääb päevadeks naha pinnale, kuid ei imendu selle sisse. (2 lk)

ALLERGIA PÕHJUSED: Tilkuv nina ja sügelevad silmad on igale õietolmuallergikule tuntud nuhtlused. Peagi võivad uued ravimeetodid allergia aga möödanikuks muuta. Teadlased on viimaks saanud aimu, miks ja kuidas allergia tekib.(4 lk)

SÜNKROTRON ROOTSIS: Rootsis tööd alustanud uue põlvkonna sünkrotron, mis tekitab maailma tugevaimat röntgenikiirgust, aitab heita pilku aatomite sisemusse. Selle saaduseks võivad olla senisest kauem kestvamad akud ning ilma kõrvaltoimeta ravimid. (4 lk)

KÜSI MEILT: Teadus vastab lugejate küsimustele (6 lk)

NUTIKAD ASJAD: Uudistooted ja nutividinad (2 lk)

NUPUTAMISÜLESANDED

JÄRGMISE NUMBRI TUTVUSTUS

Imeline Teadus pakub harivat lugemist kogu perele.
Ajakirjal on 161 000 lugejat.