Imeline Teadus nr 69 (7/2016)

30. juuni 2016, 11:59

2016. aasta juulikuu Imelise Teaduse 108 leheküljel kirjutame:

KIRJUTA MEILE: Lugejate kirjad ja kommentaarid

AVASTUSED: Uuemad teadusuuringute tulemused (6 lk)

GOLFI HOOVUS: Põhja-Euroopat nö loodusliku radiaatorina küttev Golfi hoovus on viimasel ajal nõrgenema hakanud. Kui hoovus peaks Gröönimaa jää sulamise tõttu lõplikult seiskuma, toob see meile kaasa kärekülmad talved ning põuased suved. (6 lk)

KATK: DNA-uurijate ja arheoloogide suureks üllatuseks sisaldab 5000 aastat vanade skelettide DNA märke katkust. Senise arvamuse kohaselt ei tohtinuks katku varasel pronksiajal olemaski olla, sest katkubaktereid polnud veel tekkinud. Analüüside tulemused tõestavad aga vastupidist. (4 lk)

VEIDER VALGUSNÄHTUS: Alates 1980. aastatest on Norras ühe kõrvalise oru kohal hõljuvad müstilised valguskerad toonud sinna kokku UFOuurijaid üle kogu maailma. Sel sügisel korraldatakse Hessdaleni orgu ka teaduslik ekspeditsioon, et mõistatus lahendada. (2 lk)

AARDEJAHT KOSMOSES: 85 miljardit eurot. Nii palju maksab metall, mis on peidus asteroidis nimega Ryugu. Kosmose mõõtmatud rikkused on pööranud Ameerika kaevandusfirmade pilgu maapõuelt taevastele kõrgustele. Nad valmistuvad asteroididelt metalle kaevandama ja Maale toimetama. (8 lk)

LOODUSE JÄLJENDAMINE: Ükskõik millise probleemi otsa teadlased ka ei komistaks – loodus on selle suure tõenäosusega juba lahendanud. Seetõttu kiikavadki teadlased looma- ja taimeriigi poole, et sealt ideid sisse vehkida. Madude, käsnade või kasvõi kakuliste nutikate omaduste jäljendamine on saanud võimalikuks tänu nanotehnoloogiale ja arvutitele. (6 lk)

SENITUNDMATU INIMLIIK: Kolmekümne meetri sügavusel Aafrika kuivas pinnases asuvast pimedast koopast leidsid teadlased 1500 luud, mis kuuluvad senitundmatule inimliigile. Esmased tõendid viitavad, et see liik Homo naledi elas enam kui kahe miljoni aasta eest, mil kirjutati alles inimajaloo esimest peatükki. (8 lk)

LUSTAKAD LIIGINIMED: Mille järgi ristitakse äsja avastatud looma- ja taimeliike? Vahel viskavad bioloogid uuele liigile nime andes nalja, pühendades liigi näiteks tuntud lauljatari tagumikule või mõnele romaani- või filmikangelasele. (4 lk)

EESTI METEORIIDIKRAATRID: Eestis on teada erakordselt palju meteoriidikraatreid. Kas see tähendab, et kosmilised jõud on meie kodumaa nö sihikule võtnud? (4 lk)

KUULENDUDE ARHIIV: Apollo Kuu-lendude fotode töötlemata arhiiv on nüüd kõigile imetlemiseks internetis. Nende piltide vahendusel saame osa astronautide erakordsest argipäevast Kuul. (6 lk)

STAR TREK: Peagi jõuab kinodesse kultusfilmi Star Trek järjekordne jagu. Aastakümneid tagasi alguse saanud kosmosesaaga nii mõnigi ulmeline vidin on tänaseks tegelikkuseks saanud või vähemalt inspireerib praeguste teadlaste ja inseneride tööd. (3 lk)

KÜSI MEILT: Teadus vastab lugejate küsimustele (6 lk)

NUTIKAD ASJAD: Uudistooted ja nutividinad (2 lk)

NUPUTAMISÜLESANDED

OLE KURSIS: Uudised Eesti teadusest

JÄRGMISE NUMBRI TUTVUSTUS

Imeline Teadus pakub harivat lugemist kogu perele.
Ajakirjal on 161 000 lugejat.