Imeline Teadus nr. 94 (08/2018)

31. juuli 2018, 14:34

2018. aasta augusti Imelise Teaduse 92-l leheküljel kirjutame:

KIRJUTA MEILE: Lugejate kirjad ja kommentaarid

AVASTUSED: Uuemate teadusuuringute tulemused (6 lk)

OLE KURSIS: Uudiseid Eesti teadlaste töömailt. (2 lk)

DNA UUS TÄHESTIK: Teadlased lisasid elu muidu püsivale koodile ehk DNAle kaks uut tähte. Nende kahe uue tähega saab kujundada seniolematuid eluvorme, mis on mõeldud maamiinide tuvastamiseks ja õhu puhastamiseks. (6 lk)

„JUURAAJASTU PARK 25 AASTAT HILJEM: Neli korda rohkem paleontolooge, üle 500 senitundmatu dinosauruseliigi ja murrangulised uued tehnikaseadmed. Film „Juuraajastu park“ innustas tervet põlvkonda minevikku kaevuma, et muuta igavesti meie ettekujutust dinosaurustest. (8 lk)

SURM VARITSEB VEEPINNA ALL: Mõne meetri kaugusel su elukohast rullub lahti draama, mis ei jää alla Aafrika savannides toimuvale. Järvedes-tiikides lükkavad kiilivastsed oma pika alahuule ette ja läbistavad saaklooma, samal ajal kui kaanid ronivad partide ninasõõrmeisse verd imema. (6 lk)

MÕTTEKOHT: Me kogeme ennast minana, kes tegutseb maailmas vaba tahte alusel. Kus kohas ajus mina­tunnetus tekib? Ajukahjustuste all kannatavad inimesed on teadlastele andnud võimaluse heita üllatav pilk mina masinaruumi. Sellest selgub, et meie mina ei ole sugugi nii ainulaadne ja sõltumatu, nagu me arvame. Salapärased jõud ajus mõjutavad meie suurimaid eluvalikuid. Osa teadlasi isegi kahtleb, kas meil üldse on vaba tahet. (8 lk)

ANTARKTIKA PÕLEB: 91 senitundmatut vulkaani Antarktise jääkilbi all võivad peagi sulatada miljoneid kuupkilomeetreid jääd. Kui see peaks juhtuma, upub mitu Euroopa ja Ameerika suurlinna alaliselt viie meetri sügavuse veekihi alla. (6 lk)

LOOMAD VEAVAD SURMA NINAPIDI: Atlandi polaarhai pidurdab vananemist, paljastuhnur tõrjub vähki ja meduus sünnitab ennast uuesti. Teadlased tahavad loomade rakkudest ja geenidest leida saladuse, mis aitaks ka inimesel kauem noorena püsida. (6 lk)

DOKTOR VIIRUS RAVIB HAMBAID: Iga kord, kui sööme, hakkavad suus elavad bakterid moodustama piimhapet, mis lagundab hambaemaili ja põhjustab auke. Tulevikus võib seda ehk takistada viirusega, mis hävitab sihipäraselt kahjulikke baktereid. (6 lk)

ÜLIKÜLMAD AATOMID: 0,0000000001 kraadi üle absoluutse nullpunkti – just nii külmaks läheb aatomite pilv ISSis tehtavas uues katses. Kaaluta olekus elavad aatomid 10 sekundit, nii et füüsikud saavad neid uurida ning võib-olla lahendada astronoomia ühe suurima mõistatuse. (4 lk)

KÜSI MEILT: Teadus vastab lugejate küsimustele (6 lk)

NUPUTAMISÜLESANDED

JÄRGMISE NUMBRI TUTVUSTUS

Imeline Teadus on Skandinaavia suurim populaarteaduslik ajakiri.