Imeline Teadus nr. 90 (04/2018)

29. märts 2018, 20:42

2018. aasta aprilli Imelise Teaduse 100-l leheküljel kirjutame:

KIRJUTA MEILE: Lugejate kirjad ja kommentaarid

AVASTUSED: Uuemate teadusuuringute tulemused (6 lk)

OLE KURSIS: Uudiseid Eesti teadlaste töömailt (2 lk)

JUPITERI TEGELIK PALE: Suur lagunev tuum ja kaootilised orkaanid poolustel. Juba poolteist aastat on NASA automaatjaam Juno uurinud hiiglaslikku Jupiteri lähemalt. Selgub, et nii planeedi sisemus kui ka välimus ei vasta teadlaste senistele ettekujutustele. (8 lk)

NETIPULK OTSE AJJU: Nõjatu tahapoole, pane silmad kinni ja mine internetti. Teadlased kavatsevad internetis molutamise muuta veelgi mugavamaks, püüdes luua otseühenduse aju ja arvuti vahel. (4 lk)

MÜRK LOOMARIIGIS: Meriherilane torkab läbi ohvri vererakud ja musta mamba mürk põhjustab saaklooma südame seiskumise. Mürk on siiski palju enamat kui üksnes tapavahend. Teadlased on DNA-analüüside ja keemiliste katsetega selgitanud välja mürgi päritolu. Muu hulgas teame nüüd, et tapmiseks tekkinud mürginäärmed on Maa elurikkust tegelikult hoopis suurendanud. (8 lk)

HIGIHAISU VÄHENDAMINE: Tööd või trenni tehes on mõnus higi valada, kuid mõnele inimesele valmistab liigne higistamine rohkesti ebameeldivusi. Nüüd oskavad arstid higi tootmist vähendada või eemaldada halva higilõhna, kandes patsiendile üle teise inimese baktereid. (6 lk)

VILTUNE PILVELÕHKUJA: 197 meetri kõrgune San Francisco Millennium Tower vajub ja on ohtlikult viltu. Ehitusinsenerid peavad oma prohmaka parandama enne, kui mõni maavärin hoonele surmahoobi annab. (8 lk)

DINOSAURUSED 5 MINUTIGA: Milline neist oli kõige raskem, pikem ja targem? (2 lk)

AJAKRISTALLID: Need muudavad iseseisvalt kuju, neil on oma rütm ja tegelikult ei peaks neid üldse eksisteerima. Teadlased on loonud veidrad ajakristallid, mis võivad tulevikuarvutitele anda tohutu kiiruse, kulutamata samas energiat. (4 lk)

KODULABOR: Pane ananass köögis liha lõikuma. (2 lk)

KAUGE SUGULANE: Kes istub meie sugupuu kõige alumistel okstel? See küsimus on teadlasi painanud juba aastakümneid. Nüüd võib väike Keeniast leitud kolju lahendada mõistatuse lõplikult ja anda näo inimese vanimale sugulasele. (4 lk)

FOTOSARI: Virmalised Maal, Marsil, Jupiteril ja Saturnil. (4 lk)

KÜSI MEILT: Teadus vastab lugejate küsimustele (6 lk)

KATSELABOR: Proovime mobiiltelefoni mobiilset printerit. (2 lk)

NUPUTAMISÜLESANDED

JÄRGMISE NUMBRI TUTVUSTUS

Imeline Teadus on Skandinaavia suurim populaarteaduslik ajakiri.