Imeline Teadus nr. 88 (02/2018)

26. jaanuar 2018, 13:44

2018. aasta veebruari Imelise Teaduse 92-l leheküljel kirjutame:

KIRJUTA MEILE: Lugejate kirjad ja kommentaarid

AVASTUSED: Uuemate teadusuuringute tulemused (6 lk)

OLE KURSIS: Uudiseid Eesti teadlaste töömailt (2 lk)

IMELINE PLASTMASS: Plastirevolutsioon on tulekul. Nüüd võivad keemikud sünteesida selliseid molekule, nagu neile sobib, ja anda materjalile soovitud omadused. Uus plast liigub valguse mõjul, reguleerib ravimiannuseid ja seda võib lõputult taaskasutada. (16 lk)

VAARAODE DNA: Esimest korda õnnestus teadlastel eraldada muumiatelt DNA ja selgitada selle põhjal välja vanade egiptlaste päritolu. Geneetilised jäljed viivad Euroopasse ning annavad tunnistust sellestki, et egiptlaste arenenud maaharimisoskus pärines võõrastest maadest. (4 lk)

TÜÜTUD VISTRIKUD: Tuhandeid teismelisi masendavate vinnide vastu võib lõpuks ometi olla leitud ravi. Eriliste molekulide vistrikku viimine ning seejärel selle valgustamine punase valgusega kõrvetab punni välja. ( 4 lk)

TUMEAINE TUME TULEVIK: Teadlased on aastakümneid püüdnud leida tumeainet ja tumeenergiat, millega praegu selgitatakse universumi käitumist. Nüüd viitavad uued teooriad sellele, et füüsikud on otsinud kujutluste vilju: saladuslikku tumeainet ja tumeenergiat ei pruugi üldse olemaski olla. (6 lk)

SOO SUURIM LÖÖMAMEES: Aafrikas elutsev härgkonn rebib oma vastase hambataoliste moodustistega lõhki ja topib saagi kurgust alla lausa silmade abiga. Saa tuttavaks lombi kuningaga. (4 lk)

TEADUSE ARHIIVIDES: Keemik Louis Pasteurist sai kangelane, kui ta leidis 125 aastat tagasi vaktsiini surmava haiguse marutaudi vastu. Juba enne seda oli tema teadustöö tuvastanud kaasaegse tervishoiu tähtsaima nurgakivi: hügieeni. (6 lk)

LAEVATEE LÄBI KALJU:  Norras Stadi poolsaart ümbritsevates tormistes merevetes on laevahukud üsna sagedased. Nüüd kavatsetakse laevaliikluse ohutuse nimel teisaldada kaheksa miljonit tonni kaljut, et rajada maailma esimene laevatunnel. (4 lk)

KIIRUS ARVUDES: Helibarjääri ületamist peeti võimatuks, ent Ameerika Ühendriikide hävituslennukipiloot Chuck Yeager ületas selle 1947. aastal. Sestsaadik on kiirused üha suuremaks kasvanud. (2 lk)

KÜSI MEILT: Teadus vastab lugejate küsimustele. (6 lk)

KATSELABOR: Proovime droonikaamera juhtimist virtuaalse reaalsuse prillide kaudu. (2 lk)

NUPUTAMISÜLESANDED

JÄRGMISE NUMBRI TUTVUSTUS

Imeline Teadus pakub harivat lugemist kogu perele.
Ajakirjal on 161 000 lugejat.