Imeline Teadus nr. 85 (11/2017)

26. oktoober 2017, 15:33

2017. aasta novembrikuu Imelise Teaduse 100 leheküljel kirjutame:

KIRJUTA MEILE: Lugejate kirjad ja kommentaarid

AVASTUSED: Uuemad teadusuuringute tulemused (6 lk)

OLE KURSIS: Uudiseid Eesti teadlaste töömailt (2 lk)

JÄÄAJA EINSTEINID: Tänu uutele arheoloogilistele leidudele ja täpsetele DNA-analüüsidele on teadlastel kujunemas senisest palju üksikasjalikum pilt jääaja inimeste igapäevaelust. Sellest ilmneb, et mitu tarka valikut andsid meile sel kõledal ajastul olulise eelise konkureerivate (inim)liikide ees. (8 lk)

RASEDUSE MÜÜDID: Kas lapseootel naised on „peast rasedad“? Kas loode tunneb ema toidu maitset? Kas vanemad saavad mõjutada sündiva lapse sugu? Uurime levinumatele rasedusega seotud müütide tõelevastavust (4 lk)

KOSMILINE KAMIKAZE: Sond Cassini sööstis ennastohverdavalt otse vastu Saturni. Enne seda muutis see väike kosmoseaparaat põhjalikult meie ettekujutust Päikesesüsteemi kaugetest objektidest, tuues võib-olla lähemale isegi maavälise elu avastamise. (8 lk)

MEIE SÕBRAD ÄMBLIKUD: Sügisel ilmuvad ämblikud elamutesse, ent ära löö neid maha! Ilma nende kaheksajalgsete loomakesteta vallutaksid lihakärbsed ja sääsed meie majad ja aiad. Tulevikus võib ämblike mürk ravida haigeid, nende võrguniit aga muuta sõdurite särgid kuulikindlaks. (6 lk)

MAA KAITSEKILP OHUS: Maa magnetväli muutub üha nõrgemaks. Kui see täielikult kaob, siis jääb Maa kosmosest tuleva kiirguse eest kaitseta ja inimesed satuvad ohtu. Teadlased jooksevad võidu ajaga ning üritavad mõista kaootilisi muutusi meid kaitsvas magnetväljas. (8 lk)

TAMM VÕIB KOKKU VARISEDA: Mosuli tamm Põhja-Iraagis võib iga hetk kokku variseda. Kui see peaks juhtuma, tabab suurlinna Mosulit 11 kuup­kilomeetrit vett sisaldav hiiglaslik viimsepäevalaine. Pooleteise miljoni inimese elu on ohus. Praegu töötavad insenerid ööpäev ringi, et päästa tammi, mida poleks kunagi tohtinud ehitada. (6 lk)

KÜLLA TULEB PAKIROBOT: Tutvume Starhipi pakirobotiga. (2 lk)

CRISPR: Uue geneetikameetodiga võib välja juurida haigusi, luua uusi liike ning isegi taaselustada dinosauruseid. (6 lk)

KODULABOR: Teeme ise söefiltri (2 lk)

KÜSI MEILT: Teadus vastab lugejate küsimustele (6 lk)

KATSELABOR: Proovime termilist pikksilma (2 lk)

NUPUTAMISÜLESANDED

JÄRGMISE NUMBRI TUTVUSTUS

Imeline Teadus pakub harivat lugemist kogu perele.
Ajakirjal on 161 000 lugejat.