Imeline Teadus nr 73 (11/2016)

27. oktoober 2016, 13:10

2016. aasta novembri Imelise Teaduse 108 leheküljel kirjutame:

KIRJUTA MEILE: Lugejate kirjad ja kommentaarid

AVASTUSED: Uuemad teadusuuringute tulemused (6 lk)

ARETATUD SUREMA: Koer ahmib õhku, kannatab ekseemi ja kergesti tekkiva silmapõletiku all. Ta ei ole ei haige ega vana – lihtsalt tema tõutunnused on sellised. Inimene on paljud loomatõud kujundanud oma kapriiside järgi ning loomad maksavad selle eest kõrget hinda. (6 lk)

GENIAALNE SANTEHNIKA: Kuidas maitseksid marineeritud seened, mis on kasvanud kasutatud titemähkmetel? Eriti veel siis, kui kõrvale rüübata maitsvat reovett? Kõlab vastikult? Parem on end selle mõttega siiski juba harjutada, sest tulevikus on toidu ja joogivee tootmine suuresti seotud jäätmete taaskäitlemisega. (6 lk)

NASA VEHIB SISSE ASTEROIDI: NASA on asteroidi poole teele saatnud kosmosesondi, et tuua sealt pinnaseproov ning sooritada mitmeid mõõtmisi. Järgmiseks on plaanis asteroid või vähemalt korralik tükk sellest ärandada ning toimetada Kuu orbiidile. (12 lk)

KIIPSATELLIIDID VALLUTAVAD KOSMOSE: Tuhanded satelliidid sajavad peagi Veenuse pilvedesse ja Saturni rõngastele. Igaüks neist on vaid postmargi suurune, kuid üheskoos suudavad need anda Päikesesüsteemi mõistatuslike alade kohta päris täpse pildi. (4 lk)

TUMEENERGIA SALADUS: Kaks kolmandikku Universumi energiast moodustab saladuslik jõud, mis sunnib maailmaruumi üha kiirenevas tempos paisuma. Lõpuks võib see jõud galaktikad tükkideks rebida. Keegi ei tea, mida mõistatuslik tumeenergia endast kujutab. Nüüd üritavad astronoomid kiigata aastamiljardite taha ja saladuse lahendada. (6 lk)

MATEMAATIKA RASKEIM HÜPOTEES: Jaapanlane on lahendanud matemaatika ühe keerulisima mõistatuse. Nüüd on tal ainult üks mure: ükski teine matemaatik ei saa tema tõestusest aru. (4lk)

INTELLIGENTSUSE GEENID: Tarkade inimeste ajurakud oskavad omavahel hiilgavalt koostööd teha. Nad tegutsevad koordineeritult nagu hea jalgpallimeeskond. Nüüd on teadlased asunud otsima selle meeskonna treenerit, et inimeste intelligentsust veelgi suurendada. (6 lk)

VIIKINGID GRÖÖNIMAAL: Viikingid suundusid Gröönimaale selleks, et hankida sealt väärtuslikke morsakihvu ning müüa neid Euroopasse – nii väidab uus teooria. (2 lk)

UNENÄGUDE SELETAMINE: Unenägusid kutsuvad ajus esile samad protsessid, mis töötlevad ka emotsioone ja mälestusi. Öösel toimub uueks päevaks ettevalmistumine ning ülearuse emotsionaalse pinge mahalaadimine. (6 lk)

ROOMA LEEGIONÄRID: Tänapäeva politsei kasutab Rooma leegionäride välja mõeldud nippi. (2 lk)

KÜSI MEILT: Teadus vastab lugejate küsimustele (6 lk)

NUTIKAD ASJAD: Uudistooted ja nutividinad (2 lk)

OLE KURSIS: Uudiseid Eesti teadlase töömailt (1 lk)

NUPUTAMISÜLESANDED

JÄRGMISE NUMBRI TUTVUSTUS

Imeline Teadus pakub harivat lugemist kogu perele.
Ajakirjal on 161 000 lugejat.