Imeline Teadus nr 68 (6/2016)

26. mai 2016, 10:53

2016. aasta juunikuu Imelise Teaduse 108 leheküljel kirjutame:

KIRJUTA MEILE: Lugejate kirjad ja kommentaarid

AVASTUSED: Uuemad teadusuuringute tulemused (6 lk)

KOSMOSESSE TURISTIKLASSIS: Kosmoselennundus on alati eeldanud prisket rahakotti. Üks põhjus peitub asjaolus, et seni on raketid pärast pruukimist hävinud. Firmade SpaceX, Blue Origin ja Virgin Galactic taaskasutatavad raketid ning lendavad stardiplatvormid, samuti Euroopa Liidus arendatav kosmoselennuk Skylon peaksid lõpuks ka kosmoselendude vallas kaasa tooma hinnaalanduse. (8 lk)

MERI ARVUDES: Huvitavad faktid maailmamere kohta (2 lk)

PÕHJAMAADE KÕIGE OHTLIKUM ELUKAS: Meie metsades pole erilist põhjust peljata hunte ja karusid, kõige ohtlikum elukas on hoopis pisike puuk. Nüüd on puukidel levima hakanud üks uus bakter, kellega nakatumist ei saa enam tuvastada punetava hammustuskoha põhjal. (6 lk)

TEADUS AITAB VÄRAVAID LÜÜA: Juunikuu on jalgpallikuu, 10. juunil algavad Euroopa meistrivõistlused. Imeline Teadus tuletab meelde, kuidas vältida peamisi jalgpallureid ähvardavaid vigastusi. Näiteks ei maksa liialdada pealöökidega, mis võivad põhjustada tõsise ajuvigastuse. (4 lk)

UUED MEETODID NAFTAREOSTUSE LIKVIDEERIMISEKS: Igal aastal satub ookeanidesse miljoneid liitreid toornaftat, mis tapab merelinde ja -loomi. Senised nafta koristusmeetodid on üsna vaevalised ja sisaldavad palju käsitsitööd. Teadlased proovivad reostusega tõhusamalt võidelda robotite, bakterite, magnetite ja nanotehnoloogia abil. (8 lk)

NINA EI UNUSTA MIDAGI: Juuninumbri kaanestaariks on nina. Nina on nimelt üsna ninakas ja kipub iga päev meie eest otsuseid langetama. Ninas tajutavad lõhnad võivad inimesi alateadlikult mõjutada ning kallutada meid ühes või teises suunas isegi nii olulistes küsimustes nagu tundeelu või kinnisvara ostmine. Kõigele lisaks ei unusta nina kunagi midagi. (6 lk)

ROBOTNÕEL TABAB TÄPSELT AJU HAIGUSKOLLET: Ajukirurgidele on appi tõttamas erilise nõelaga varustatud operatsioonirobot. Oma liikumist ja isegi oma kuju muutusi mäletav nõel suudab jõuda aju sisemusse ning kasvaja või haiguskolde laserkiirega lihtsalt ära kõrvetada. (4 lk)

SÕRMEJÄLG NÄITAB KA NAHAVÄRVUST JA SUGU: Sõrmejäljest on tänapäeval võimalik välja lugeda üllatavalt palju – muu hulgas isegi jälje jätnud isiku sugu, rass ning isegi see, kas ta on kokku puutunud lõhkeainete või narkootikumidega. (2 lk)

VÄIKESED SATELLIIDID NÄEVAD ORKAANI SILMA SISSE: NASA uued väikesed satelliidid hakkavad kosmosest mõõtma merelaineid ning nende kaudu ka orkaanide südames valitseva tuule kiirust. See peaks võimaldama senisest varajasemaid hoiatusi ohtliku pöörde võtnud tormide eest. (4 lk)

SPIOONIKAAMERAD: MIDA VÄIKSEM, SEDA PAREM: USA luure keskagentuur CIA varustas Külma sõja ajal oma spioone uskumatult pisikeste fotoaparaatidega. Spionaažis oli oma koht ka Eestiga seotud kaameral Minox. (2 lk)

NUKITSAMEHED AITAVAD MÕISTA INIMESE OLEMUST: Aeg-ajalt pöördub mõni Mowgli või Nukitsamehe kombel metsas ilma inimkontaktita üles kasvanud laps tsivilisatsiooni tagasi. Ent nende ajule on loomade keskel sirgumine jätnud oma jälje. Teadlastele pakuvad need juhtumid võimalust uurida, miks sõltub inimmõistuse küpsemine nii suurel määral ühendusest teiste inimestega. (4 lk)

KÜSI MEILT: Teadus vastab lugejate küsimustele (6 lk)

NUTIKAD ASJAD: Uudistooted ja nutividinad (2 lk) NUPUTAMISÜLESANDED

OLE KURSIS: Uudised Eesti teadusest

JÄRGMISE NUMBRI TUTVUSTUS

Imeline Teadus pakub harivat lugemist kogu perele.
Ajakirjal on 161 000 lugejat.